Support RedCart - Baza Wiedzy

Baza wiedzy

Jaki sklep internetowy założyć? Top e-commerce

Kategoria: Jak rozpocząć

Jaki sklep internetowy założyć? Top branże w e-commerce

Zmiana zachowań konsumenckich, jaką spowodowało upowszechnienie i wykorzystywanie internetu polega m.in. na coraz większej popularności zakupów w sklepach internetowych, ale także na wyszukiwaniu w sieci informacji o dostępności i cenie produktów w punktach stacjonarnych. Jak pokazują badania rynku, internet odpowiada już za połowę wszystkich decyzji zakupowych, a konsumenci wybierają sklepy online głównie ze względu na atrakcyjne ceny, specjalne oferty cenowe i promocje – ale także na wygodę. Dostępność przez 24 godziny na dobę i zakupy bez wychodzenia z domu – to dla coraz większej ilości konsumentów najważniejszy argument przemawiający za zakupami w sieci. Warto przy okazji zauważyć, że w ostatnich latach coraz większy nacisk kładziony jest na wysoką jakość obsługi klienta: jak się okazuje, duży wpływ na decyzję o zakupie w sklepie internetowym ma koszt przesyłki, czas realizacji oraz lepsze warunki zwrotu towaru. A jak wygląda sprzedaż w poszczególnych grupach asortymentowych?

Co się sprzedaje w internecie?

Internet kształtuje nasze decyzje zakupowe: na podstawie wielu danych z rynku szacuje się, że internet odpowiada za połowę decyzji zakupowych – nie tylko więc nie załamał sprzedaży w kanale offline, ale potrafi ją skutecznie stymulować – czego najlepszym przykładem są efekt ROPO (Research Online Purchase Offline) oraz odwróconego ROPO.

Z badań zachowań e-konsumentów w sieci (Gemius, 2015) wynika, że:

  • 65% internautów w sieci poszukuje informacji na temat produktów i marek, które chce kupić
  • 63% internautów porównuje ceny produktów i usług w sieci
  • 54% kupuje produkty / usługi na polskich stronach internetowych
  • 44% internautów szuka w sieci sklepów, które chce odwiedzić
  • dla 77% kupujących w sieci czynnikiem zachęcającym do zakupów jest łatwość porównywania ofert.

Zaoferuj coś, czego nie mają „sieciówki"

Sieć stwarza możliwości dotarcia z ofertą do ściśle sprecyzowanych i określonych grup targetowych, a dzięki realizacji zamówienia poprzez wysyłkę klienci mają możliwość wygodnego kupowania towarów znajdujących się w punktach w dowolnym miejscu w Polsce, lub poza nią. Dzięki temu sklep internetowy nadaje się doskonale do sprzedaży towarów specjalistycznych, unikatowych, o nietypowych rozmiarach – takich, które jest ciężko dostać w osiedlowym markecie lub na targu. Sklepy internetowe są więc doskonałą platformą do sprzedaży coraz popularniejszych produktów typu hand made, lub asortymentu przeznaczonego do zaspokojenia specyficznych potrzeb, takiego jak np. profesjonalny sprzęt sportowy.

Na jaką branżę postawić?

Według badań rynkowych w internetowej sprzedaży przoduje odzież i dodatki, popularną grupą asortymentową jest także sprzęt elektroniczny oraz RTV i AGD. Ponadto branżami, które na przestrzeni ostatnich kilku lat zanotowały wzrost popularności i charakteryzują się dużym potencjałem wzrostu są kosmetyki i perfumy, erotyka i artykuły dla dorosłych, zabawki i produkty dla dzieci oraz artykuły dla zwierząt. Doskonałym pomysłem na otorzenie biznesu w sieci jest sprzedaż produktów sierowanych na zaspokojenie specyficznych porzeb. Poniżej zestawienie najczęściej wybieranych produktów według deklaracji respondentów, na podstawie badania Gemius z kwietnia 2015 roku:

Najczęściej kupowane w sieci kategorie produktów:

  • 73% e-konsumentów kupuje odzież, akcesoria i dodatki
  • 67% książki, płyty, filmy
  • 57% : sprzęt RTV i AGD
  • 52%: obuwie
  • 52%: sprzęt komputerowy
  • 51% : telefony, tablety, smartfony
  • 50%: bilety do kina, teatru
  • 48%: kosmetyki, perfumy
  • 48%: odzież sportową
  • 45%: artykuły dziecięce, zabawki
  • 39%: gry komputerowe
  • 39%: samochody i części samochodowe
  • 37%: meble i wystrój wnętrz
  • 25%: multimedia: (aplikacje, e-booki)
  • 34%: biżuteria
  • 30%: produkty farmaceutyczne
  • 21%: produkty spożywcze

Jak natomiast kształtują się wydatki w zakresie najważniejszych grup asortymentowych kupowanych przez internet? Oto zestawienie średnich wydatków polskich e-konsumentów na podstawie deklaracji z badania Gemius:

Średnie wydatki polskich e-konsumentów na zakupy w internecie:

Odzież, akcesoria i dodatki: 75 zł/miesiąc
Książki, płyty, filmy: 42 zł/miesiąc
Obuwie: 80 zł/miesiąc
Bilety do kina/teatru: 39 zł na miesiąc
Sprzęt RTV/AGD: 101 zł/6 miesięcy
Urządzenia mobilne: 98 zł/6 miesięcy

Odpowiedni dostawca

Stawiając pierwsze kroki w e-biznesie i otwierając sklep internetowy, obok solidnej analizy konkurencji, niezwykle istotną rzeczą jest dobranie do współpracy odpowiedniego dostawcy. Na rynku na przestrzeni ostatnich kilku lat pojawiło się dużo dobrych, doskonale zaopatrzonych hurtowni, które oferują automatyczny pobór produktów do sklepu w formie zdjęć i opisów produktowych i które otwierają się na nowe, perspektywiczne branże takie jak erotyka, produkty dla zwierząt lub akcesoria dziecięce. Z pewnością zwrócić uwagę warto na obecne w tym zestawieniu współpracujące w modelu dropshipping – tzw. oferujące realizację zamówienia poprzez bezpośrednią wysyłkę produktu do klienta. Sklep funkcjonujący na takiej właśnie zasadzie nie musi wcześniej zaopatrywać się w towar ani prowadzić magazynu.

Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem hurtowni zintegrowanych z oprogramowaniem RedCart

Oraz hurtowni dropshippingowych zintegrowanych z oprogramowaniem Redcart.

Wśród hurtowni dropshippingowych warto zwrócić uwagę na:

Branżę odzieżową i galanterię, w której asortyment oferują Bagexpress, ANP, Matternhorn, Verostilo. Aliston

Erotyka i artykuły dla dorosłych: F-Toys, Playroom, Eroplace

Zabawki i artykuły dla dzieci: Libra, Gimmik, Seven Polska, Kecja, Centrala Zabawek

Sprzęt elektroniczny: Forcetop, Pixmania

Zoologia: Molos

Artykuły dom i ogród: Hurtowniak

Biżuteria: Staviori, Chico Chika

Perspektywa na przyszłość

Na pytanie sformułowane w formie: „jeśli w przyszłości zdecydował/a byś się kupować przez internet, to jakie produkty by Cię interesowały?", badani klienci sklepów internetowych odpowiedzieli:

  • 32%: odzież, dodatki i akcesoria
  • 28%: książki, płyty i filmy
  • 26%: sprzęt RTV i AGD
  • 25%: obuwie
  • 25%: bilety do kina/teatru
  • 23%: kosmetyki/perfumy
  • 23%: smartfony, tablety, akcesoria
  • 19%: odzież sportowa
  • 18%: sprzęt komputerowy
  • 18%: podróże, recenzje
  • 17%: gry komputerowe

Bardzo ciekawe kształtują się natomiast deklaracje odnoszące się do planów zakupowych i wydatków w sklepach internetowych na przyszłość: na pytanie o to, w jaki sposób zmienią się Twoje wydatki na zakupy w sektorze e-commerce w przyszłym roku, 33% wszystkich e-konsumentów deklaruje, że się one zwiększą, 45% deklaruje że zostaną na takich samym poziomie, 20% nie ma zdania i tylko 2% jest zdania, że wydatki te ulegną zmniejszeniu.

Bardzo istotną informacją dla początkujących e-sprzedawców mogą być tzw. trendy pięcioletnie w sprzedaży w sklepach internetowych, które ukazują, w jakich branżach najbardziej wzrosła sprzedaż na przestrzeni ostatnich 5 lat - na podstawie badania Gemius z maja 2014 roku. A więc, na przestrzeni 5 lat od 2014 roku, sprzedaż internetowa wzrosła w poszczególnych branżach o:

  • 460%: kosmetyki i perfumy
  • 233%: produkty dla dzieci i zabawki
  • 213%: sklepy branżowe
  • 86% : inne o określonym profilu
  • 81%: odzież
  • 74%: RTV, AGD, elektronika, komputery, fotografia
  • 56%: apteki internetowe
  • 55%: bilety
  • 28%: sklepy motoryzacyjne

Jakość obsługi klienta ma znaczenie

Jest to jeden z elementów, które ma znaczący wpływ na podejmowanie działań zakupowych w sklepach internetowych. Według badań jednym z najważniejszych czynników zachęcających do zakupów są niskie koszty dostawy, krótki czas realizacji zamówienia oraz korzystne warunki zwrotu towaru. Na poziom obsługi klienta wpływ mają m.in.:

Dostępność towaru
Różne opcje dostawy
Niski koszt wysyłki
Terminowość
Zgodność towaru z zamówieniem
Brak uszkodzeń towaru

Wśród najważniejszych czynników motywujących do zakupów w sieci:

67% e-konsumentów wymienia niższe koszty dostaw
61 % niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych
55% zniżkę dla osób kupujących przez internet

Masz dodatkowe pytania?
Zadzwoń 22 22 82 114

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta dostępne jest w godz. 9:00 - 17:00 (poniedziałek - piątek)