Zestawienie obowiązków informacyjnych sklepu internetowego zgodnie z najnowszą ustawą o prawach konsumenta.
Nowa ustawa o prawach konsumenta nakłada na e-sprzedawców obowiązek umieszczenia określonych informacji w wyznaczonych do tego miejscach w sklepie internetowym oraz w regulaminie. Dodatkowo nieodpowiednie przygotowanie takich stron lub co gorsze ich brak, powodują spadek zaufania klientów do sklepu, co niesie za sobą rezygnację z zakupów w takim sklepie.
Każdy właściciel sklepu internetowego powinien pamiętać o:
- Profesjonalnym regulaminie sklepu zgodnym z nową ustawą o prawach konsumenta
- Wywiązaniu się z obowiązków informacyjnych na stronie sklepu względem klientów zgodnie z nową ustawą o prawach konsumenta
- Rejestracji zbioru danych osobowych w GIODO
- Umieszczeniu w sklepie informacji dotyczących używania plików Cookies
- Zadbaniu o odpowiednie przetwarzanie danych osobowych
1. Obowiązki informacyjne sklepu wynikające z nowej ustawy
Nowa ustawa o prawach konsumenta nakłada na sklepy internetowe obowiązek podania szeregu informacji związanych zarówno z samym sklepem, jak i realizacją usług oraz procedurą reklamacyjną i procedurą odstąpienia od umowy. Odpowiednimi i wskazanymi do tego miejscami są:
- Zamieszczany na stronie sklepu Regulamin Sklepu
- Karta produktu
- Specjalnie do tego przeznaczona zakładka informacyjna na stronie sklepu
- Strona podsumowująca koszyk zakupowy, tuż przed finalizacją zakupu
Jakie obowiązki informacyjne ma sklep internetowy?
Do podstawowych i obowiązkowych informacji, które sklep prowadzący sprzedaż internetową musi podać klientom należą:
- Charakterystyka przedsiębiorcy oraz jego oznaczenie, w tym dokładna nazwa firmy, NIP oraz dane teleadresowe umożliwiające wygodny dla klienta kontakt ze sklepem.
- Najważniejsze informacje dotyczące oferowanych produktów i usług, zarówno w karcie produktowej jak i przy finalizacji transakcji.
- Łączna cena przy finalizacji transakcji wraz z podatkami oraz wszelkie dodatkowe koszty związane z przesyłką lub realizacją usługi
- Sposób i termin zapłaty
- Sposób i termin spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę
- Informacja o prawie oraz formach odstąpienia od umowy oraz wszelkich kosztach, które z tego tytułu musi ponieść klient.
- Czas trwania umowy, a jeżeli umowa została zawarta na czas nieoznaczony – sposob i przesłanki jej wypowiedzenia.
- Informacje dotyczących możliwości złożenia reklamacji oraz wszelkie warunki dotyczące jej złożenia. Podanie adresu, pod który należy składać reklamację.
- Informacja o obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy przez wad. Informacja o istnieniu gwarancji na produkty oraz jej warunkach.
- Konsument, dokonujący zamówienia musi mieć świadomość, że wykonanie określonej czynności pociąga za sobą obowiązek zapłaty – dlatego ważne jest umieszczenie wyraźnej i jednoznacznej informacji o tymże obowiązku przy przycisku składania zamówienia.