Wybierz oprogramowanie sklepu internetowego, które będzie spełniać Twoje oczekiwania i potrzeby.
Oprogramowanie sklepu internetowego: co wybrać?
Wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu internetowego powinien mieć zawsze odzwierciedlenie w przemyślanym biznesplanie, gdzie kluczowe znaczenie odgrywa analiza potrzeb i konkurencji. Nie istnieje narzędzie idealne dla każdego właściciela sklepu: rynek oferuje wiele rozwiązań, jednak to, które z nich jest optymalne dla konkretnego e-biznesu zależy od czynników takich jak:
- skala biznesu, przewidywana wielkość sprzedaży;
- zasoby ludzkie: czas i umiejętności;
- budżet przewidziany na wdrożenie i rozwój oprogramowania w przyszłości;
- strategia biznesową: rodzaj asortymentu, wybór kanałów sprzedaży;
- indywidualne założenia i potrzeby.
Wdrażanie dużych sklepów, obsługujących dziennie bardzo duże ilości zamówień zwykle oddaje się w ręce wyspecjalizowanych agencji, które potrafią zaprojektować platformą e-commersową zgodnie z każdym indywidualnym założeniem. Właściciele średnich i mniejszych biznesów dysponują możliwością samodzielnego rozwijania sklepu opartego o oprogramowanie typu open source, co wymaga jednak posiadania umiejętności technicznych i określonego zasobu czasu lub powierzenia misji stworzenia platformy sklepowej agencji. Sklep internetowy założyć można także korzystając z tzw. gotowego rozwiązania, takiego jak dzierżawa oprogramowania typu SaaS.
PAMIĘTAJ:
Nie istnieje rozwiązanie "najlepsze w ogóle", możliwe jest za to najbardziej odpowiednie dla zaspokojenia konkretnych potrzeb: przed podjęciem decyzji należy wziąć pod uwagę aspekty takie jak skala biznesu, czas, umiejętności, dostępne funkcjonalności gotowego oprogramowania oraz zakładany budżet.
Wybór narzędzia warunkuje w znacznym stopniu oczywiście cena, która może różnić się bardzo w zależności od konkretnego rozwiązania. Warto jednak podkreślić, że wiele z tańszych, dostępnych na rynku programów sklepowych nie ustępuje pod kątem zaawansowania i funkcjonalności np. platformom projektowanym na indywidualne zamówienie.
Wybierając optymalne pod kątem potrzeb oprogramowanie należy zacząć od sporządzenia listy funkcjonalności, które będą niezbędne na samym starcie biznesu oraz takich, które mogą okazać się potrzebne w niedalekiej przyszłości. Pomoże to m.in. uniknąć ponoszenia dodatkowych i nieprzewidzianych kosztów, chociażby ze względu na rozwój biznesu i dynamiczne zmiany na rynku e-commerce.
WAŻNE:
Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego należy zwrócić uwagę na czynniki takie jak:
1. Czas uruchomienia w pełni funkcjonalnej platformy sprzedażowej oraz koszt prac wdrożeniowych.
Zbudowanie w pełni funkcjonalnego sklepu na oprogramowaniu typu open source wymaga czasu i umiejętności. Agencja na stworzenie dedykowanego oprogramowania potrzebuje od trzech do sześciu miesięcy, w zależności od stopnia zaawansowania. Platformy typu SaaS pozwalają na otworzenie gotowego sklepu zawierającego już zestaw najważniejszych narzędzi do prowadzenia sprzedaży. Widełki kosztowe są bardzo szerokie i zależą przede wszystkim od ilości pracy potrzebnej na dostosowanie do wymagań oraz rozwój o nowe narzędzia.
2. Hosting, domena.
Zakładając sklep internetowy pamiętać należy o wynajęciu zasobów serwerowych oraz wykupieniu domeny, co doliczyć trzeba oczywiście do kosztów utrzymania sklepu. Część z firm zajmujących się sprzedażą oprogramowania oferuje tego typu usługi w ramach opłaty za sklep.
3. Wygoda obsługi i wsparcie techniczne
Podejmując decyzję o założeniu biznesu internetowego należy odpowiedzieć sobie na pytanie, kto będzie obsługiwać sklep oraz ewentualnie rozwijać platformę o nowe funkcjonalności: jaki zakres kompetencji będzie potrzebny w tym celu. Obsługa techniczna i rozwój to zawsze dodatkowy koszt, z pewnością warto więc zwrócić uwagę na zakres pomocy udzielany przez dostawcę oprogramowania.
PAMIĘTAJ:
W RedCart dysponujesz wsparciem BOK w ramach opłaty abonamentowej za sklep: możesz się z nami kontaktować przez telefon, mail, live chat oraz wewnętrzny system zgłoszeń w panelu sklepu
4. Integracja z usługami pozwalających na realizację zamówień oraz zarządzanie magazynem.
Nasi Klienci, właściciele sklepów internetowych zgodnie potwierdzają, że walka o klienta tylko przy pomocy ceny prowadzi na manowce, a silną markę sklepu zbudować można m.in. na doskonałych relacjach z klientami i szybkiej obsłudze. Wybierając oprogramowanie sklepu należy z pewnością wziąć pod uwagę konieczność zapewnienia klientom jak największego wyboru dostępnych w sklepie płatności i opcji przesyłek, a więc integrację z dostawcami usług e-commerce. Podstawą sprawnej realizacji zamówień jest odpowiednia organizacja zarządzania asortymentem, do czego zalicza się m.in. polityka magazynowa, integracja z dostawcami towaru i zewnętrznymi programami magazynowymi.
5. Szata graficzna i prezentacja oferty produktowej w sklepie.
Szeroko pojęty wygląd sklepu oraz wszelkie aspekty związane z tzw. e-merchandisingiem to nie tylko kwestie estetyczne, mające na celu odróżnienie od konkurencji. To bardzo ważne narzędzia marketingowe, które przekładają się bezpośrednio zarówno na budowanie marki sklepu, jak i na sprzedaż. Odpowiednia prezentacja asortymentu zapewnia zwiększenie konwersji, a więc lepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na promocję sklepu. Należy więc dokładnie przeanalizować ilość funkcji i modułów sklepu umożliwiających np. promocję wyselekcjonowanych grup asortymentu, cross-selling, tworzenie zaawansowanych reguł rabatowych. Wybierając oprogramowanie warto zwrócić także uwagę na możliwości ingerencji w wygląd i układ sklepu tak, aby dopasować go do swoich potrzeb.
Zobacz możliwości innowacyjnej maski graficznej v4
6. Sprzedaż wielokanałowa i dostosowanie do urządzeń mobilnych.
Jak wynika m.in. z raportu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej: „M-commerce. Kupuję mobilnie 2015”, urządzenia mobilne są w coraz większym stopniu wykorzystywane przez konsumentów już na każdym etapie zakupowym: zarówno podczas przeglądania i porównywania ofert, jak i dokonywania transakcji. Jednym z najważniejszych wniosków płynących z raportu jest tendencja do migracji klientów między różnymi urządzeniami i wzajemne wspieranie się kanałów sprzedaży. Ponadto polscy e-konsumenci w poszukiwaniu produktów wciąż bardzo chętnie sięgają po porównywarki cen, pasaże handlowe, serwisy aukcyjne. W dużym stopniu sugerują się opiniami na temat jakości obsługi. Wzajemne przenikanie i wspieranie się różnych kanałów sprzedaży powinno wyznaczać strategię biznesową nie tylko dla sklepów online, stąd konieczność postawienia na wersję mobilną sklepu oraz integrację platformy e-commerce z najważniejszymi serwisami sprzedażowymi i marketingowymi na rynku
7. Dostępne narzędzia marketingowe
Narzędzia zawarte w oprogramowaniu sklepu internetowego powinny zapewniać jak najwięcej możliwości skutecznej promocji w sieci i wspierania sprzedaży. Dostępne na rynku rozwiązania w standardzie oferują funkcje takie jak wyskakujące okienko pop-up, mające za zadanie np. zachęcić do subskrypcji newslettera, który rozesłać można potem wybranym grupom klientów w postaci personalizowanej gazetki z wyselekcjonowanymi produktami. Istotna jest także integracja z Google Shopping, szybki podgląd produktu, dzięki czemu klient nie musi przechodzić na kartę produktową, aby zapoznać się z właściwościami asortymentu lub moduł bloga wbudowany w sklep, pozwalający na dodanie wartościowego contentu.
8. Narzędzia budowania marki sklepu godnego zaufania
Powołując się na dane zawarte m.in. w raporcie „M-commerce. Kupuję mobilnie 2015”; opinie o sklepie to jeden z bardzo ważnych czynników mających wpływ na decyzje zakupowe oraz budujących markę sklepu. Wybierając oprogramowanie warto więc zwrócić uwagę na możliwości integracji z systemami zbierania rekomendacji w sklepie oraz zapewnić jak najwięcej kanałów wygodnej komunikacji z klientem poprzez zainstalowanie w sklepie live chat lub integrację z mediami społecznościowymi.
9. Aktualizacja oprogramowania i dostosowanie do rynku
Żaden właściciel biznesu internetowego nie może zapomnieć, że rynek e-commerce zmienia się niezwykle dynamicznie: ewoluują nie tylko narzędzia i zasady promocji w sieci, ale także, co ważniejsze, nawyki i zasady zachowania się samych konsumentów. Należy zawsze liczyć się z potrzebą aktualizacji platformy sprzedażowej lub koniecznością ustawicznego wzbogacania o nowe narzędzia i funkcjonalności, które można dodać na własną rękę, lub których wprowadzenie zapewnia dostawca oprogramowania.
10. Analiza i statystyki.
Możliwość analizy zachowań klientów oraz wyników sprzedażowych sklepu to podstawa oceny rentowności biznesu oraz fundament podejmowania decyzji w przyszłości. Przydatne są raporty sprzedażowe, możliwość m.in. podglądu porzuconych koszyków, dostęp do rankingu kupujących oraz informacje o pochodzeniu zamówienia.
WAŻNE:
Testując oprogramowanie sklepu internetowego lub sprawdzając wdrożenie przed odbiorem od wykonawcy, należy zwrócić uwagę na:
- wygląd estetyczny, poprawne zagospodarowanie strony głównej, poprawną konstrukcję kategorii produktowych;
- wersję RWD na urządzenia mobilne, kompatybilność z najnowszymi i najbardziej popularnymi przeglądarkami;
- ustawienia SEO. Możliwość podpięcia narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics; możliwość indywidualnej konfiguracji treści meta, czyli tytułów, opisów i słów kluczowych dla poszczególnych kategorii oraz produktów;
- prezentację i budowę oferty w sklepie, w tym elementy takie jak zaawansowana obsługa cech i wariantów produktów, poprawnie skonstruowana karta produktowa, graficzna prezentacja opcji produktowych, możliwość zamieszczania plików takich jak filmy video czy prezentacje produktów 360°;
- dostępne narzędzia marketingowe, takie jak bardzo ważna, poprawnie działająca wyszukiwarka produktów, porównywarka produktów, moduł bestsellery, zaawansowane reguły tworzenia rabatów, łączenie produktów w cross-selling, tworzenie boksów produktowych, moduł newslettera, program lojalnościowy dla klientów;
- ścieżkę zakupową i koszyk. Ścieżka zakupowa powinna być czytelna i intuicyjna, a także budzić zaufanie, w tym m.in. zawierać widoczny przycisk dodania do koszyka oraz informacje o dodatkowych kosztach czy dostępnych formach płatności i przesyłki; widoczny przycisk kupuję i płacę; szybki podgląd koszyka w sklepie;
- możliwość kupowania bez rejestracji w sklepie;
- politykę bezpieczeństwa. Sklep powinien mieć zainstalowany certyfikat bezpieczeństwa SSL, który zapewnia szyfrowanie danych. Nie można zapomnieć także o polityce prywatności oraz o polityce cookies;
- integrację z serwisami zewnętrznymi: porównywarkami cen, pasażami handlowymi, serwisami aukcyjnymi, takimi jak Allegro, dostawcami płatności elektronicznych i firmami kurierskimi;
- politykę magazynową: możliwość konfiguracji różnych magazynów, magazyn opcji produktowych, możliwość wystawiania paragonów i faktur w sklepie;
- integrację z narzędziami wspomagającymi obsługę klienta: serwisami zbierającymi rekomendacje, live chatem, mediami społecznościowymi;
- narzędzia umożliwiające prowadzenie sprzedaży zagranicznej, takie jak wersje obcojęzyczne sklepu, wersje walutowe, integracje z marketplace’ami – Amazon czy eBay;
- możliwość integracji z dostawcami: automatyczne pobieranie i aktualizacja ofert; funkcja importu oraz eksportu wybranych danych;
- raportowanie i analitykę, w tym najważniejsze raport sprzedaży, źródło zamówień, dziennik logów i zdarzeń systemowych;
- system zarządzania klientami CRM, oraz m.in. umożliwienie przydzielania rabatów dla poszczególnych grup klientów, system reklamacji czy automatyczne powiadomienia o zmianie statusu zamówienia;
- możliwości łatwej zmiany wyglądu sklepu bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Porównanie rozwiązania dedykowanego, open source i platformy SaaS.
Rozwiązanie dedykowane | Open source | Dzierżawa oprogramowania | Podsumowanie | |
Płatność jednorazowa + koszty rozbudowy sklepu o dodatkowe funkcjonalności. | Darmowy skrypt lub rozszerzona wersja płatna. | Niska kwota opłacana w określonych odstępach czasowych. | Dzierżawa to płatność cykliczna, pozwalająca zminimalizować początkowe koszty i ewentualnie zrezygnować bez ponoszenia dużuch strat. | |
Dostosowanie do indywidualnych potrzeb | Dodatkowo płatne. | W zależności od poświęconego czasu i kosztów. | Możliwość korzystania z zakresu funkcjonalności oprogramowania lub płatne zlecenie wykonania modułu. Zakres funkcji jest różny w zaleźności od rozwiązania. | Pod względem dostosowania do indywidualnych potrzeb, oprpgramowanie indywidualne jest najlepszym rozwiązaniem. |
Czas wdrożenia | od 3 do 6 miesięcy | W zależności od umiejętności lub wsparcia zewnętrznego. | Rozwiązania gotowe, konieczność konfiguracji najważniejszych ustawień w sklepie. | Najszybciej sklep uruchomić można w modelu SaaS, potrzebny jeszcze bedzie m.in. import bazy produktowej. Dodatkowo mniej więcej miesiąc na stworzenie indywidualnej szaty graficznej. |
Hosting i domena | W ramach dodatkowo płatnej usługi. | W ramach dodatkowo płatnej usługi. | W ramach abonamentu. | Model SaaS zawiera hosting w cenie, w innym przypadki zazwyczaj trzeba go wykupic dodatkowo. |
Skala biznesu: ilość produktów i wielkość sprzedaży | Nieograniczone możliwości: wiąże się z dodatkowymi kosztami. | Nieograniczone możliwości: wiąże się z dodatkowymi kosztami. | W zależności od ceny abonamentowej i konkretnego pakietu. | Rozwiązania dedykowane są najlepsze dla bardzo dużych sklepów, chociaż np. w RedCart obsługujemy sklepy zawierające kilkaset tysięcy indeksów wraz z parametrami. |
Stopień trudności w obsłudze | W zależności od rozwiązania. | Wymaga zaawansowanych umiejętności, w tym umiejętności programistycznych. | Podstawowa znajomość komputera: konfiguracja za pomoca panelu administracyjnego. | Osoby, które nie dysponują dużymi zasobami czasu i umiejętności do dyspozycji powinny mieć narzędzia umożliwiające prostą konfigurację sklepu. |
Projekt graficzny i wdrożenie projektu | Zlecenie wykonania grafiki indywidualnej. | Zakup szablonu lub zlecenie wykonania projektu na zewnątrz. | Szablon w ramach abonamentu lub zlecenie wykonania grafiki indywidualnej. | Początkowo wystarczającym rozwiązamiem może okazać się gotowy szablon, jednak z marketingowego punktu widzenia warto postawić na indywidualną szatę graficzną. |
Dodatkowe moduły / integarcje z serwisami zewnętrznymi | Dodatkowo płatne. | Wykupienie lub zlecenie wykonania na zewątrz. | Wybór z opcji dostępnych w abonamencie lub zlecenie wykonania modułu. | Dzisiejsze rozwiązania dysponują zaawansowaną funkcjonalnością, jednak wybierając oprogramowanie warto zwrócić uwagę, co będzie potrzebne do efektywnej sprzedaży. |
Aktualizacja oprogramowania | Zakup nowej wersji oprogramowania lub koszt aktualizacji w ramach wsparcia programistycznego. | Zakup nowej wersji oprogramowania. | Stała aktualizacja oprogramowania w ramach rozwoju platformy lub jako zlecenie indywidualne. | Należy liczyć się z tym, że oprogramowanie e-commerce szybko ulega dezaktualizacji, pojawiają się nowe usługi i będzie potrzebne dostosowanie systemu do potrzeb rynku. |
Pomoc techniczna/ support | Dodatkowo płatne (w zależności od rozwiązania) | Dodatkwo płatne | W ramach opłaty abonamentowej. | Klienci RedCart dysponują BOK, które pomaga konfigurować sklep oraz wsparciem programistycznym w ramach poprawnego działania sklepu. |