Omnichannel shopping oraz rola, jaką pełni w niej sklep internetowy.
Sprzedaż wielokanałowa omnichannel shopping
Tzw. omnichanel shopping jest tylko nową, obcobrzmiącą nazwą na obserwowane od kilku lat zjawiska wzajemnego przenikania się internetowego i tradycyjnego kanału sprzedaży oraz wielokanałowej komunikacji z klientem przy wykorzystaniu wszystkich mediów i nowinek technologicznych. Jak się bowiem okazuje, internet nie tylko nie spowodował załamania w sprzedaży w kanale offline, ale potrafi ją skutecznie stymulować. Na podstawie wielu danych z rynku szacuje się bowiem, że internet odpowiada za połowę decyzji zakupowych, a ok. 60% e-klientów korzysta z porównywarek cen. Coraz większe znaczenie odgrywają także urządzenia mobilne, za pomocą których klienci dokonują zakupów, ale także sprawdzają ceny i dostępność asortymentu w sklepach. Natomiast nowoczesny marketing wykorzystuje wszystkie dostępne kanały w dotarciu do klienta: tzw. tradycyjne i nowe media, narzędzia dostępne online jak np. bardzo skuteczny newsletter, media społecznościowe i komunikatory.
1. Gdzie online spotyka się z offline?
WAŻNE:
Z badań zachowań e-konsumentów w sieci (Gemius, 2015) wynika, że
- 65% internautów w sieci poszukuje informacji na temat produktów i marek, które chce kupić,
- 63% porównuje ceny produktów i usług w sieci,
- 54% kupuje produkty / usługi na polskich stronach internetowych,
- 44% szuka sklepów, które chce odwiedzić.
PAMIĘTAJ:
Jak pokazują zachowania konsumentów, sklep internetowy to doskonały kanał sprzedaży niemal dla każdego rodzaju asortymentu. Nawet jeśli głównym źródłem dochodu jest tradycyjna dystrybucja, nie można pominąć internetu jako bardzo ważnego źródła informacji o ofercie produktowej.
Gwarancją sukcesu jest kompleksowe i przemyślane wykorzystywanie wszystkich narzędzi, jakimi dysponuje dzisiejszy sprzedawca. Nawet jeśli oferujemy asortyment, który o wiele łatwiej i skuteczniej sprzedaje się w tzw. kanale tradycyjnym, nie można bagatelizować roli internetu jako jednego z najważniejszych źródeł pozyskiwania informacji o produktach. Sklep online to nie tylko nowe źródło konwersji i sprzedaży, ale potężne narzędzie wsparcia dla punktów stacjonarnych. Nie chodzi przy tym tylko o tzw. efekt ROPO, w którym klient poszukuje interesującego produktu online, aby później udać się do sklepu tradycyjnego i kupić offline.
1. Klient zaczyna od research na stronach producenta lub sklepach internetowych, wykorzystuje porównywarki cen, a zakupu dokonuje w sklepie stacjonarnym
2. Klient odwiedza sklep stacjonarny, dowiaduje się że poszukiwanego produktu nie ma w sklepie i zamawia go w sklepie internetowym.
3. Klient znajduje interesujący produkt na sklepowej półce, sprawdza jego cenę w innych sklepach na swoim smartfonie i zamawia go taniej online lub odwiedza inny sklep.
Asortyment podatny na efekt ROPO:
52% Sprzęt RTV / AGD
49% Samochody i części samochodowe
46% Sprzęt komputerowy
46% Urządzenia mobilne i akcesoria
46% Produkty spożywcze
Asortyment podatny na odwrócony efekt ROPO
39% Sprzęt RTV / AGD
38% Kosmetyki i perfumy
38% Artykuły dziecięce i zabawki
38% Obuwie
37% Urządzenia mobilne i akcesoria
2. M-commerce, czyli czas na urządzenia mobilne.
Urządzenia mobilne to jeden z najważniejszych i jednocześnie najszybciej zyskujących na znaczeniu kanałów sprzedaży internetowej. M-commerce będzie mieć coraz większy udział w koszyku zakupowym, ale pełni także coraz ważniejszą rolę dla osób, które za pomocą smartfona lub tabletu tylko zapoznają się z ofertą w sklepie. Na podstawie najnowszego badania zrealizowanego w kwietniu 2015 wynika, że już 37% e-kupujących deklaruje korzystanie ze smartfona, a 24% z tabletu w procesie zakupowym online.
PAMIĘTAJ:
Wyposażenie sklepu w wersję mobilną RWD staje się więc dla każdego internetowego sprzedawcy swego rodzaju must have. Dodać przy tym należy, że sklepy mobile friendly są faworyzowane przez wyszukiwarkę Google, a przez to bardziej widoczne dla klientów w naturalnych wynikach wyszukiwania.
- Narzędzia używane przez internautów w procesie zakupowym (na podstawie badania):
Laptop 78%
Komputer stacjonarny 66%
Smartfon 37%
Tablet 24%
Czytnik e-booków 3%
Z pewnością informacją wartą uwagi jest to, że wśród problemów napotykanych podczas zakupów internetowych, jakie wymieniają klienci, jednym z najistotniejszych jest niedostosowanie strony do zakupów na urządzeniach mobilnych. Dodatkowo, przewidywane przez e-konsumentów przyszłe wydatki na e-zakupy w podziale na wykorzystywane urządzenia przedstawiają się następująco: komputer, laptop: ok. 27%, oraz tablet i smartfon, ok 37% .
3. Integracja sklepu z Ceneo: porównywarki cen
Jak wynika z badań, ponad 60% internautów korzysta z porównywarek cen, a narzędziami wykorzystywanymi w tym celu są coraz częściej tablet i smartfon. Wielu z klientów w sklepie stacjonarnym tylko zapoznaje się z interesującym produktem, aby później sprawdzić jego cenę online i dokonać zakupu w sieci. Nie samą ceną wojuje sprzedawca internetowy, jednak jest ona wciąż jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Popularność porównywarek cen spowodowała, że są one jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych wykorzystywanych przez sklepy w promocji.
PAMIĘTAJ:
Powołując się na dane z różnych źródeł, z porównywarek cen korzysta regularnie od ok. 50% do 65% wszystkich kupujących w sieci.
Warto więc przy okazji wspomnieć, że platforma RedCart oferuje możliwość integracji sklepu internetowego ze wszystkimi liczącymi się porównywarkami cen, w tym pierwszą na rynku pełną integrację z Ceneo. Sklepy na platformie RedCart mają możliwość promocji swojej oferty poprzez Ceneo, Nokaut, Skąpiec, okazje.info oraz wiele innych, w tym także zagranicznych porównywarek.
4. Znajdź online, kup offline.
Dzięki pełnej integracji z serwisem Ceneo, sklepy RedCart maja także do dyspozycji możliwość promocji w serwiesie CeneoLokalnie,pl. Jest to doskonałe narzędzie dla firm prowadzących wielokanałową sprzedaż i korzystających z form sprzedaży zarówno online, jak i offline. Dzięki obecności w serwisie CeneoLokalnie.pl, klient ma możliwość sprawdzeniai zamówienia interesujących go produktów w serwisie intermetowym, a następnie odebrania w punkcie stacjonarnym.
5. Integracja z Allegro, eBay, Amazon
Allegro ma wciąż niezachwianą pozycję najbardziej rozpoznawalnej i najczęściej wybieranej internetowej platformy sklepowej na rynku, a integracja z Allegro to dla e-sklepu przede wszystkim źródło konwersji i promocja. Zaawansowana i dwukierunkowa integracja z platformą RedCart zapewnia m.in. automatyczną aktualizację stanów magazynowych, wystawianie wielu produktów jednocześnie z panelu sklepu RedCart oraz inne, liczne funkcje usprawniające prowadzenie sprzedaży na Allegro z kilku kont.
Jak wynika z badania polskiego rynku e-commerce, około 13% polskich e-konsumentów robi zakupy w zagranicznych sklepach internetowych. Europejscy konsumenci są jeszcze bardziej skłonni do robienia zakupów w zagranicznych, w tym także polskich sklepach internetowych, gdzie kuszą ich przede wszystkim atrakcyjne ceny. Sklepy na platformie RedCart dysponują możliwością prowadzenia sprzedaży z panelu swojego sklepu w najpopularniejszym serwisie aukcyjnym na świecie eBay lub na jednym z pięciu Amazon Marketplace, a spływające zamówienia pojawią się w panelu administracyjnym sklepu.
6. Integarcja z Domodi.pl, Allani.pl - wirtualne galerie handlowe.
Rynek e-commerce zmienia się niezwykle dynamicznie: co chwilę pojawiają się nowe narzędzia marketingowe. oraz platformy sprzedażowe, w których można promować swoje produkty. Kluczem do sukcesu w strategii sprzedaży wielokanałowej jest ich znajomość oraz odpowiednia selekcja. W ostatnim czasie zainteresowaniem klientów cieszą się wirtualne galarie handlowe, takie jak domodi.pl. allani.pl, shopalike.pl. Zapewnienie sprawnej integarcji swojego sklepu z tymi serwisami zewnętrzymi może okazać się kluczem do sukcesu w sprzedaży wielokanałowej.
7. Nowoczesne zarządzanie magazynem
Nie da się ukryć, że prowadzenie w dzisiejszych czasach efektywnej i sprawnej sprzedaży wielokanałowej wymaga zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które gwarantują szybkie i sprawne zarządzanie asortymentem w sklepie internetowym. Dzięki tzw gotowej integracji z hurtownią dostępnej na platformie RedCart klient ma możliwość szybkiego pobrania bazy produktowej z hurtowni do sklepu, natomiast stany magazynowe i ceny aktualizują się automatycznie. Automatyczna aktualizacja oszczędza mnóstwo czasy i pracy oraz gwarantuje, że klient zamawia asortyment, który jest dostępny w stanie fizycznym.
8. Wielokanałowa komunikacja: postaw na jakość obsługi klienta.
Sprzedaż omnichannel to także kompleksowa komunikacja z klientem przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych mediów i narzędzi. To marketing, który czerpie zarówno z możliwości reklamy telewizyjnej, radiowej, prasowej oraz internetowej. Dociera do klienta za pomocą mediów społecznościowych lub aplikacji dostępnych na urządzeniach mobilnych. Z panelu sklepu internetowego RedCart e-sprzedawca ma możliwość m.in. wysłania newslettera do swoich klientów w dedykowanym szablonie graficznym. Natomiast dzięki live chat lub komunikatorowi gg w sklepie jest w stanie odpowiedzieć na bieżąco na każde pytanie klienta.
PAMIĘTAJ:
Sprawna komunikacja i interakcja z klientami to podstawa tak ważnej w dzisiejszym e-commerce, obsługi na wysokim poziomie. Posiadając sklep na platformie RedCart możesz korzystać z narzędzi komunikacji, takich jak integracja z live-chatem oraz z wielu funkcji społecznościowych.