Support RedCart - Baza Wiedzy

Baza wiedzy

Sprzedaż wysyłkowa za granicę.

Kategoria: Bezpieczeństwo

Sklep internetowy a sprzedaż na rynki zagraniczne: o czym warto pamiętać?

Wartość polskiego rynku e-commerce szacowana jest na około 26 mld złotych, przy czym przewidywany wzrost sprzedaży w polskich e-sklepach będzie miał źródło w coraz popularniejszych w zakupach online urządzeniach mobilnych oraz dzięki transakcjom zagranicznym. Europejscy konsumenci, u których zakupy w sieci cieszą się wciąż większą popularnością niż w Polsce, coraz częściej i śmielej zaglądają do zagranicznych, w tym także polskich sklepów internetowych. Jak wynika z badań, wartość sprzedaży na rynki zagraniczne w polskich sklepach wzrosła w roku 2014 w porównaniu w rokiem poprzednim o 45%, jednak wciąż niewielu polskich e-sprzedawców dostosowało swoją ofertę dla klientów zagranicznych.

Ujednolicone prawo konsumenta

Nowa ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie pod koniec roku 2014 dostosowuje obowiązki nałożone na polskich e-sprzedawców do unijnej dyrektywy o prawach konsumenta. Generalnie rzecz biorąc, w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym e-konsumenci dysponują takimi samymi prawami i obowiązkami związanymi z dokonywaniem zakupów w sieci. Ujednolicenie przepisów jest z pewnością wygodnym rozwiązaniem zarówno dla polskiego przedsiębiorcy, który musi zadbać przede wszystkim o rzetelne przetłumaczenie regulaminu oraz umieszczenie w sklepie odpowiednich informacji, jak i dla klientów. Przy tym warto wspomnieć, że wciąż tylko około 6% e-sklepów (Millward Brown SMG/KRC) posiada obcojęzyczną wersję i jest dostosowana d sprzedaży dla klientów zagranicznych. O czym jeszcze, w kwestii prawnej i podatkowej – powinien pamiętać e-sprzedawca, który chce kierować swoją ofertę do klientów spoza Polski?

Sprzedaż wysyłkowa a VAT

Zgodnie z ustawą, sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju na terytorium innego kraju polega na sprzedaży towaru przez polskiego podatnika VAT na rzecz klienta ostatecznego, nabywcy, który w myśl przepisów jest podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług, lub na rzecz podmiotu, który nie ma obowiązku rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Miejscem opodatkowania towarów w takiej sprzedaży wysyłkowej jest miejsce, do którego towary mają być docelowo dostarczone. Jednak w przypadku prowadzenia sprzedaży wysyłkowej do krajów z obszaru Unii Europejskiej należy skorzystać z odwrotnej zasady i opodatkować towar w miejscu wysyłki – pod jednym ważnym warunkiem: dopóki wartość całkowitej sprzedaży przeznaczonej do danego kraju nie przekroczyła określonego przez ten kraj limitu. Czyli w przypadku wysyłania produktów z terytorium Polski do kraju EU, polską stawką podatku VAT. Każdy z krajów obszaru europejskiego ustala limit indywidualnie, np. w przypadku Polski – tzn w sytuacji, gdy towary są sprzedawane wysyłkowo przez podmioty zagraniczne klientom detalicznym na obszarze Polski, kwota ta wynosi 160 000 złotych. Co się składa na limit? Jest to całkowita wartość towarów sprzedanych klientom nie posiadającym obowiązku wewnątrzwspólnotowej wymiany, z danego kraju, towarów innych niż wyroby akcyzowe, pomniejszona o wartość podatku VAT.
Możliwe jest także jak najbardziej wcześniejsze, dobrowolne przejście na stawkę podatku obowiązującą w miejscu, do którego towary mają być dostarczone, czego warunkiem jest oczywiście dokonanie odpowiedniego zgłoszenia do Urzędu Skarbowego.
Dodać należy także, że wszystkie transakcje, których dokonuje polski podatnik VAT w ramach sprzedaży wysyłkowej za granicę, zobowiązany jest to wystawienia faktury VAT, nawet jeśli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osoby nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej. Zgodnie bowiem z ustawą, do wystawienia faktur zobowiązane są podmioty prowadzące sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju na rzecz podmiotu niebędącego podatkiem VAT. W tym szczególnym wypadku nie wystarczy wystawienie paragonu.

W przypadku dostawy towarów do krajów będących na obszarze Unii przesyłka nie będzie objęta obowiązkiem oclenia, natomiast wszystkie przesyłki do krajów spoza UE muszą zostać odprawione w urzędzie celnym kraju docelowego. W takim przypadku nadawca zobowiązany jest do dostarczenia kompletnej dokumentacji celnej. Warto zapoznać się z przepisami celnymi obowiązującym w kraju docelowym. Zawierają one informacje dotyczące wymaganych dokumentów oraz towarów, które nie mogą być wwożone do danego państwa. Formalności dot. odprawy celnej można załatwić samemu lub poprzez firmę kurierską.

Dostępne narzędzia do sprzedaży zagranicznej

Według badań rynkowych, statystyczny obywatel Unii Europejskiej wydaje na zakupy w internecie 1234 euro, a Polak nie więcej niż 465 euro. W związku z tym, że europejscy e-klienci coraz częściej wybierają zagraniczne e-sklepy, rosną także marketingowe budżety sklepów internetowych poświęcone na promocję poza granicami swojego kraju. Wydaje się na dzień dzisiejszy, że polscy e-sprzedawcy nie do końca wykorzystują ten niewątpliwie duży potencjał, chociaż na rynku nie brakuje narzędzi, pozwalających przygotować ofertę na zagraniczny rynek.

Takim rozwiązaniem są m.in. systemy płatności online, dzięki czemu klienci mogą płacić na towar zamówiony w polskim e-sklepie lub firmy kurierskie realizujące przesyłki zagraniczne. Niezwykle istotna jest także możliwość ustawienia ceny w odpowiedniej walucie oraz konfiguracja obowiązującej stawki podatku. Nowością oferowaną wyłącznie przez platformę RedCart jest automatyczny import opisów w wersjach obcojęzycznych z pliku, dzięki czemu możliwe staje się automatyczne zatowarowanie sklepu w dowolnym języku obcym.

Masz dodatkowe pytania?
Zadzwoń 22 22 82 114

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta dostępne jest w godz. 9:00 - 17:00 (poniedziałek - piątek)