Support RedCart - Baza Wiedzy

Baza wiedzy

Tworzenie sklepów internetowych

Kategoria: Jak rozpocząć

tworzenie sklepów internetowych

Tworzenie sklepów internetowych: jak wybrać najlepsze rozwiązanie?

Tworzenie sklepów internetowych to proces polegający przede wszystkim na zaprojektowaniu narzędzia, które spełni indywidualne potrzeby klientów w dziedzinie sprzedaży online. Rynek oferuje wiele możliwości różniących się m.in. ceną, funkcjonalnościami oraz poziomem wiedzy wymaganym w celu obsługi systemu. Jak wygląda proces tworzenia sklepu internetowego, który zapewni efektywną sprzedaż w warunkach dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce i jak wybrać oprogramowanie do swojego sklepu?

1. Tworzenie sklepu internetowego – jakie mam możliwości?

Decydując się na otworzenie sklepu internetowego stajemy przed wyborem dostawcy oprogramowania, który zapewni rozwiązanie najlepsze z punktu widzenia naszych potrzeb. Wybór nie jest wcale prosty, bowiem rynek oferuje w tym zakresie wiele możliwości, różniących się znacznie od siebie w rożnych aspektach. Dlatego jeszcze przed przystąpieniem do analizy ofert, należy odpowiedzieć sobie na pytanie:

  • Jakim budżetem na start dysponujemy,
  • Jaki poziom wiedzy informatycznej posiadamy oraz kto będzie obsługiwał sklep,
  • Które z narzędzi i funkcjonalności są nam niezbędne w celu prowadzenia efektywnej sprzedaży,
  • Czy przewidujemy modyfikacje i rozwój sklepu w najbliższej przyszłości.

Odpowiedzi na wymienione wyżej pytania są kluczowe, ponieważ determinują w znacznym stopniu wybór dostawcy oprogramowania. Ustalony budżet w oczywisty sposób wpływanie na decyzję o tym, czy innym rozwiązaniu, jednak kwestia kosztów z pewnością nie jest jedynym ważnym czynnikiem. Jak wykażemy to w dalszej części materiału, kluczowe znaczenie ma m.in. poziom wiedzy i czasu, jaki można poświęcić na rozwój i prowadzenie sklepu, a zaawansowane narzędzie do sprzedaży online nie oznacza wydawania fortuny w dużej agencji.

PAMIĘTAJ:

Najlepsze oprogramowanie dla naszego sklepu nie oznacza wyboru najdroższego rozwiązania. Sklep stworzony na indywidualne zamówienie daje najwięcej możliwości w zakresie dostosowania do potrzeb, jednak przygotowanie go wymaga m.in. nakładów czasu. Rozwiązania takie jak platforma sklepów RedCart oferują gotową, szeroką paletę narzędzi i zaawansowanych funkcjonalności, z których można korzystać w celu prowadzenia sprzedaży.


2. Sklep tworzony od podstaw czy gotowe narzędzie?

  • Tworzenie sklepu w oparciu o darmowe oprogramowanie open source.

Dla osób, które dysponują przynajmniej minimum wiedzy z zakresu programowania, najlepszym wyborem wydaje się być tzw. darmowe oprogramowanie open source. Trzeba jednak pamiętać, że bez opłat zyskujemy dostęp do narzędzia, które stanowi zaledwie bazę do budowy sklepu – uzyskanie wszystkich potrzebnych funkcjonalności czy chociażby szablonu graficznego wymaga czasu, wiedzy, inwestycji lub zewnętrznego wsparcia.

  • Tworzenie sklepu internetowego na indywidualne zamówienie.

Zaprojektowanie sklepu internetowego możemy zlecić specjalizującej się w tej dziedzinie firmie lub agencji. Zaletą tego rozwiązania z pewnością jest możliwość zbudowania systemu zgodnego ze wszystkimi indywidualnymi założeniami – w zasadzie agencje są w stanie spełnić każde nasze życzenie. W związku jednak z tym, że czas potrzebny na przygotowanie takiego sklepu przekłada się oczywiście na koszty, zazwyczaj nie jest to najtańsza opcja. Sklep zaprojektowany od A do Z na indywidualne zamówienie to rozwiązanie wybierane przez bardzo duże i dojrzałe biznesy, natomiast początkujący sprzedawcy lub właściciele średnich sklepów mają możliwości w zupełności wystarczające dla ich potrzeb w ramach mniejszych budżetów.

  • Gotowe rozwiązania: gotowy sklep na platformie RedCart.

Według szacunków Ceneo, tylko około 16% sklepów działających na polskim rynku e-commerce decyduje się na wdrożenie własnego oprogramowania, a około 84% decyduje się na tak zwane gotowe narzędzia. Czym jest gotowe oprogramowanie sklepu internetowego? Do tego rodzaju zaliczymy przede wszystkim platformy sklepowe typu saas – takie jak RedCart, gdzie klient zyskuje dostęp do systemu udostępnianego online na zasadzie dzierżawy i opłacanego regularnie abonamentu.

PAMIĘTAJ:

Wykupując abonament sklepu na platformie RedCart klient zyskuje gotowe oprogramowanie sklepu wyposażone w wygodny panel administracyjny, który konfiguruje się za pomocą kilku kliknięć. Dodatkowo, oprogramowanie RedCart udostępnia narzędzia znacznie usprawniające pracę w sklepie, takie jak integracja z hurtownią internetową zapewniająca automatyczne zatowarowanie sklepu.


3. Sklep internetowy: jakie narzędzia powinien zawierać?

WAŻNE:

Zlecając zaprojektowanie sklepu internetowego, lub wybierając spośród gotowych narzędzi dostępnych na rynku, należy pamiętać o kilku najważniejszych obszarach, mających kluczowe znaczenie dla efektywnego prowadzenia sprzedaży internetowej.

Pamiętajmy, że sklep internetowy to nie tylko to, co widzimy w jego witrynie, a więc zdjęcia i opisy produktów oraz szereg narzędzi marketingowych mających za zadanie skłonić klienta do dokonania zakupu. Prowadzenie sprzedaży w internecie wymaga odpowiedniej polityki magazynowej gwarantującej sprawne zarządzanie asortymentem w sklepie, zwłaszcza, gdy na ofertę sklepu składa się kilka lub kilkanaście tysięcy produktów. Niezbędne są także nowoczesne rozwiązania IT gwarantujące połączenie z bazą hurtowni internetowych oraz integracje z usługami e-commerce gwarantujące realizację zamówień, takimi jak serwisy płatnicze i firmy kurierskie.

Zlecając stworzenie sklepu internetowego lub wybierając narzędzie dostępne na rynku, należy zwrócić uwagę na najważniejsze obszary związane z prawidłowym funkcjonowaniem sklepu, takie jak:

  • Funkcjonalności pozwalające zarządzać zamówienia oraz kontami klientów: np. informacja o pochodzeniu zamówienia (Allegro), możliwość generowania paragonów i faktur wprost z panelu sklepu, możliwość tworzenia grup klientów, lub generowania listów przewozowych i zarządzanie paczkami,
  • Polityka magazynowa: możliwość tworzenia różnych magazynów w sklepie, w tym magazynu opcji, lub automatyczna integracja z dostawcą, w tym wgląd do magazynu wirtualnego hurtowni,
  • Integracje z usługami e-commerce pozwalającymi na realizację zamówień: systemami płatności, kurierami, punktami odbioru paczek,
  • Zarządzanie wyglądem sklepu: możliwości w zakresie przygotowania i edycji szablonu graficznego, wersja RWD sklepu na urządzenia mobilne,
  • Dostępne narzędzia marketingowe: w tym narzędzia SEO pozwalające na promocję sklepu w wyszukiwarce oraz narzędzia optymalizacji sprzedaży w witrynie sklepu, takie jak ustawienie promocji na wybrane produkty, program lojalnościowy dla klientów, funkcjonalności pozwalające promować produkty na zasadach cross-selling.
  • Integracje pozwalające na prowadzenie sprzedaży wielokanałowej: w tym integracje z największymi serwisami aukcyjnymi (Allegro, eBay), porównywarkami cen, pasażami handlowymi, domami mody.

Są to zaakcentowane jedynie, wybrane obszary, które należy wciąć pod uwagę dokonując wyboru oprogramowania sklepu internetowego. Lista ta może się różnić w zależności od rodzaju asortymentu, jak będziemy oferować w swoim sklepie oraz od założeń biznesowych. W przypadku dużej liczny produktów (kilka tysięcy) warto pomyśleć o integracji z systemem magazynowym, natomiast w przypadku strategii omnichannel kluczowy jest dostęp do jak największej liczny kanałów sprzedaży.

4. Aktualizacja systemu sklepowego.

Aktualizacja e-sklepu to niezwykle ważna kwestia z punku widzenia biznesu internetowego. Zakładając sklep internetowy należy liczyć się z faktem, że rynek e-commerce zmienia się niezwykle dynamicznie, a potrzeby naszego sklepu mogą się szybko urosnąć wraz z rozwojem i zmianą preferencji klientów. Na rynku co chwila powstaje także mnóstwo nowych narzędzi marketingowych oraz usług związanych z realizacją zamówień

Dlatego już na etapie tworzenia sklepu internetowego warto mieć na uwadze ewentualne koszty związane z aktualizacją systemu sklepowego. Oprogramowanie open source możemy rozwijać we własnym zakresie, pobrać aktualną wersję lub, w przypadku braku umiejętności zainwestować w zewnętrzną pomoc – podobnie jak w sklepach pisanych na indywidualnie zamówienie, co wiąże się oczywiście z kosztami prac programistycznych. Także tak zwane rozwiązania gotowe nie oznaczają zamknięcia drogi do wdrażania indywidualnych rozwiązań: czasem modyfikacje wiążą się z dodatkowymi opłatami, jednak sama aktualizacja oraz dodanie wielu nowych, przydatnych na rynku narzędzi często jest zagwarantowana w ramach standardowego abonamentu sklepu.

PAMIĘTAJ:

Jedną z ważnych właściwości tak zwanego gotowego oprogramowania – takiego jak RedCart – jest aktualizacja w ramach standardowej opłaty abonamentowej oraz suport techniczny. Dodatkowo, systematycznie dodawane są nowe funkcjonalności i integracje z systemami zewnętrznymi bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat ze strony klientów. Gotowe oprogramowanie RedCart przewiduje także możliwość indywidualnych modyfikacji na życzenie klienta.

Masz dodatkowe pytania?
Zadzwoń 22 22 82 114

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta dostępne jest w godz. 9:00 - 17:00 (poniedziałek - piątek)