Tworzenie sklepów internetowych to proces polegający przede wszystkim na zaprojektowaniu narzędzia, które spełni indywidualne potrzeby klientów w dziedzinie sprzedaży online. Rynek oferuje wiele możliwości różniących się m.in. ceną, funkcjonalnościami oraz poziomem wiedzy wymaganym w celu obsługi systemu. Jak wygląda proces tworzenia sklepu internetowego, który zapewni efektywną sprzedaż w warunkach dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce i jak wybrać oprogramowanie do swojego sklepu?
Decydując się na otworzenie sklepu internetowego stajemy przed wyborem dostawcy oprogramowania, który zapewni rozwiązanie najlepsze z punktu widzenia naszych potrzeb. Wybór nie jest wcale prosty, bowiem rynek oferuje w tym zakresie wiele możliwości, różniących się znacznie od siebie w rożnych aspektach. Dlatego jeszcze przed przystąpieniem do analizy ofert, należy odpowiedzieć sobie na pytanie:
Odpowiedzi na wymienione wyżej pytania są kluczowe, ponieważ determinują w znacznym stopniu wybór dostawcy oprogramowania. Ustalony budżet w oczywisty sposób wpływanie na decyzję o tym, czy innym rozwiązaniu, jednak kwestia kosztów z pewnością nie jest jedynym ważnym czynnikiem. Jak wykażemy to w dalszej części materiału, kluczowe znaczenie ma m.in. poziom wiedzy i czasu, jaki można poświęcić na rozwój i prowadzenie sklepu, a zaawansowane narzędzie do sprzedaży online nie oznacza wydawania fortuny w dużej agencji.
PAMIĘTAJ:
Najlepsze oprogramowanie dla naszego sklepu nie oznacza wyboru najdroższego rozwiązania. Sklep stworzony na indywidualne zamówienie daje najwięcej możliwości w zakresie dostosowania do potrzeb, jednak przygotowanie go wymaga m.in. nakładów czasu. Rozwiązania takie jak platforma sklepów RedCart oferują gotową, szeroką paletę narzędzi i zaawansowanych funkcjonalności, z których można korzystać w celu prowadzenia sprzedaży.
Dla osób, które dysponują przynajmniej minimum wiedzy z zakresu programowania, najlepszym wyborem wydaje się być tzw. darmowe oprogramowanie open source. Trzeba jednak pamiętać, że bez opłat zyskujemy dostęp do narzędzia, które stanowi zaledwie bazę do budowy sklepu – uzyskanie wszystkich potrzebnych funkcjonalności czy chociażby szablonu graficznego wymaga czasu, wiedzy, inwestycji lub zewnętrznego wsparcia.
Zaprojektowanie sklepu internetowego możemy zlecić specjalizującej się w tej dziedzinie firmie lub agencji. Zaletą tego rozwiązania z pewnością jest możliwość zbudowania systemu zgodnego ze wszystkimi indywidualnymi założeniami – w zasadzie agencje są w stanie spełnić każde nasze życzenie. W związku jednak z tym, że czas potrzebny na przygotowanie takiego sklepu przekłada się oczywiście na koszty, zazwyczaj nie jest to najtańsza opcja. Sklep zaprojektowany od A do Z na indywidualne zamówienie to rozwiązanie wybierane przez bardzo duże i dojrzałe biznesy, natomiast początkujący sprzedawcy lub właściciele średnich sklepów mają możliwości w zupełności wystarczające dla ich potrzeb w ramach mniejszych budżetów.
Według szacunków Ceneo, tylko około 16% sklepów działających na polskim rynku e-commerce decyduje się na wdrożenie własnego oprogramowania, a około 84% decyduje się na tak zwane gotowe narzędzia. Czym jest gotowe oprogramowanie sklepu internetowego? Do tego rodzaju zaliczymy przede wszystkim platformy sklepowe typu saas – takie jak RedCart, gdzie klient zyskuje dostęp do systemu udostępnianego online na zasadzie dzierżawy i opłacanego regularnie abonamentu.
PAMIĘTAJ:
Wykupując abonament sklepu na platformie RedCart klient zyskuje gotowe oprogramowanie sklepu wyposażone w wygodny panel administracyjny, który konfiguruje się za pomocą kilku kliknięć. Dodatkowo, oprogramowanie RedCart udostępnia narzędzia znacznie usprawniające pracę w sklepie, takie jak integracja z hurtownią internetową zapewniająca automatyczne zatowarowanie sklepu.
WAŻNE:
Zlecając zaprojektowanie sklepu internetowego, lub wybierając spośród gotowych narzędzi dostępnych na rynku, należy pamiętać o kilku najważniejszych obszarach, mających kluczowe znaczenie dla efektywnego prowadzenia sprzedaży internetowej.
Pamiętajmy, że sklep internetowy to nie tylko to, co widzimy w jego witrynie, a więc zdjęcia i opisy produktów oraz szereg narzędzi marketingowych mających za zadanie skłonić klienta do dokonania zakupu. Prowadzenie sprzedaży w internecie wymaga odpowiedniej polityki magazynowej gwarantującej sprawne zarządzanie asortymentem w sklepie, zwłaszcza, gdy na ofertę sklepu składa się kilka lub kilkanaście tysięcy produktów. Niezbędne są także nowoczesne rozwiązania IT gwarantujące połączenie z bazą hurtowni internetowych oraz integracje z usługami e-commerce gwarantujące realizację zamówień, takimi jak serwisy płatnicze i firmy kurierskie.
Zlecając stworzenie sklepu internetowego lub wybierając narzędzie dostępne na rynku, należy zwrócić uwagę na najważniejsze obszary związane z prawidłowym funkcjonowaniem sklepu, takie jak:
Są to zaakcentowane jedynie, wybrane obszary, które należy wciąć pod uwagę dokonując wyboru oprogramowania sklepu internetowego. Lista ta może się różnić w zależności od rodzaju asortymentu, jak będziemy oferować w swoim sklepie oraz od założeń biznesowych. W przypadku dużej liczny produktów (kilka tysięcy) warto pomyśleć o integracji z systemem magazynowym, natomiast w przypadku strategii omnichannel kluczowy jest dostęp do jak największej liczny kanałów sprzedaży.
Aktualizacja e-sklepu to niezwykle ważna kwestia z punku widzenia biznesu internetowego. Zakładając sklep internetowy należy liczyć się z faktem, że rynek e-commerce zmienia się niezwykle dynamicznie, a potrzeby naszego sklepu mogą się szybko urosnąć wraz z rozwojem i zmianą preferencji klientów. Na rynku co chwila powstaje także mnóstwo nowych narzędzi marketingowych oraz usług związanych z realizacją zamówień
Dlatego już na etapie tworzenia sklepu internetowego warto mieć na uwadze ewentualne koszty związane z aktualizacją systemu sklepowego. Oprogramowanie open source możemy rozwijać we własnym zakresie, pobrać aktualną wersję lub, w przypadku braku umiejętności zainwestować w zewnętrzną pomoc – podobnie jak w sklepach pisanych na indywidualnie zamówienie, co wiąże się oczywiście z kosztami prac programistycznych. Także tak zwane rozwiązania gotowe nie oznaczają zamknięcia drogi do wdrażania indywidualnych rozwiązań: czasem modyfikacje wiążą się z dodatkowymi opłatami, jednak sama aktualizacja oraz dodanie wielu nowych, przydatnych na rynku narzędzi często jest zagwarantowana w ramach standardowego abonamentu sklepu.
PAMIĘTAJ:
Jedną z ważnych właściwości tak zwanego gotowego oprogramowania – takiego jak RedCart – jest aktualizacja w ramach standardowej opłaty abonamentowej oraz suport techniczny. Dodatkowo, systematycznie dodawane są nowe funkcjonalności i integracje z systemami zewnętrznymi bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat ze strony klientów. Gotowe oprogramowanie RedCart przewiduje także możliwość indywidualnych modyfikacji na życzenie klienta.
Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta dostępne jest w godz. 9:00 - 17:00 (poniedziałek - piątek)