Program do prowadzenia sklepu internetowego


Zakładając sklep internetowy, stoisz na początku przed najtrudniejszym wyborem - wybraniem programu do prowadzenia sklepu internetowego. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ od niego będzie zależeć jak będzie funkcjonował Twój e-biznes w przyszłości.
Najważniejszym aspektem jest funkcjonalność, możliwość elastycznego dostosowania sklepu do naszych wymagań a także dostęp do helpdesku.

Jaki zatem wybrać program do prowadzenia sklepu internetowego? Przedstawiamy zalety oraz wady dotyczące każdego z możliwych programów - pudełkowego, dedykowanego, otwartego a także oprogramowania w modelu SaaS. 


P
udełkowe / Licencja

Zaleta: pudełkowa forma oprogramowania to wersja, którą sprzedają swoim Klientom firmy IT. Licencja na oprogramowanie może obowiązywać na czas nieokreślony. Przez ten czas, wraz z jednorazową zapłatą masz platformę na własność. Możesz również dostosowywać system pod swoje wymagania. Jednak robiąc to, tracisz automatycznie aktualizacje – przez co Twój biznes stoi w miejscu. Zatem duży wybór jest znikomy. Albo dostęp do aktualizacjia, albo dostosowanie do własnych upodobań.

Wadą takiego rozwiązania jest dosyć zamknięta struktura, której użytkownik nie będzie mógł modyfikować, ponieważ może stracić w takim przypadku możliwość pomocy a nawet licencji.


Dedykowane

Zaleta: oprogramowanie dedykowane jest zrobione według Twoich wymagań. Firma, która będzie tworzyć dla Ciebie oprogramowanie musi mieć od Ciebie pełną listę funkcjonalności, które chciałbyś mieć. Czy jednak narzędzia, które teraz wydają się być Ci potrzebne, sprawdzą się po pewnym czasie użytkowania sklepu. A także, czy będą one pomocne Klientom? Na dodatek termin wdrażania dedykowanego oprogramowania jest mocno rozłożony w czasie. Jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie dla wymagających właścicieli sklepów internetowych, którzy nie chcą korzystać z gotowych rozwiązań dostępnych na rynku.


Wadą na pewno jest wciąż wzrastający koszt całego projektu, jeśli będziemy chcieli korzystać z nowości, które pojawiają się na rynku e-commerce. Każda taka modyfikacja może kosztować nie tylko wiele środków, ale i czasu. Wszelkie dodatkowe modyfikacje, nie ujęte na etapie projektowania, na pewno zwiększą cenę całości projektu. Drogi koszt wdrożenia może jednak trochę rekompensować fakt, że oprogramowanie w takim przypadku jest skrojone dokładnie pod Twoje potrzeby. Czy jednak ta zaleta jest w stanie skłonić Cię do wyłącznego przywiązania do firmy, która stworzyła dla Ciebie sklep?


Otwarte (Open Source)

Zaleta: open Source, czyli tzw. otwarte oprogramowanie pozwala na bezpłatne oraz legalne kopiowanie kodu źródłowego a także kodu wynikowego. Możliwa jest również dowolna modyfikacja kodu pod własne upodobania oraz potrzeby. Pozwala to na szybki rozwój oraz modyfikację całego systemu. Kazdy użytkownik może udoskonalać swój kod, a potem go udostępniać innym użytkownikom Internetu. Licencja zezwala na wszelkie modyfikacje systemu. Jest on niestety bardzo szablonową formą wyglądu sklepu. Możliwość modyfikacji sklepu sprawia, że darmowe oprogramowanie sklepu internetowego pozostaje wyłącznie z nazwy. Wszelkie dostosowywanie wyglądu lub narzędzi pod swoje wymagania wywołuje konieczność korzystania z pomocy specjalistów z zakresu informatyki.

Czy jednak wszystkim może pasować to samo, a czy ciągłe modyfikacje nie zatracą sensu funkcjonalengo sklepu internetowego?

Wadą otwartego oprogramowania zdecydowanie jest brak pomocy technicznej, która jest wręcz wymagana przy takiej możliwości własnej modyfikacji. Nie posiadasz przy tym gwarancji Twojego sklepu, czyli do nikogo nie możesz się tak naprawdę zwrócić z problemem, że Twój sklep nie działa. W takim przypadku jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy informatycznej możesz zostać pozostawiony sam sobie. Ewentualnie możesz skorzystać z odpłatnej pomocy informatyków, którzy zajmą się naprawianiem Twojego sklepu. Ich pomocy będziesz również potrzebował podczas samego wdrażania sklepu, na samym początku działalności. Chyba, że postanowisz sam to zrobić.

Jednak w tym momencie właśnie Twój sklep przestał być tak naprawdę darmowy. Czy sądziłeś, że właśnie tak to będzie wyglądać?



SaaS

Zaleta: model SaaS to nic innego jak opłata za dzierżawę oprogramowania w postaci abonamentu. Obecnie większość platform posiada opłaty w rozliczeniu rocznym. Taka sytuacja jest dosyć wygodna dla właścicieli sklepów, którzy uiszczając opłatę roczną mają płatność już z głowy, gdzie przy miesiącach, gdzie sprzedaż może być osłabiona, dodatkowa opłata mogłaby być kłopotliwa. Mały koszt wdrożenia na starcie pozwala na zaopatrzenie się w dodatkowe elementy sklepu, chociażby dodatkowe pakiety narzędzi lub indywidualną szatę graficzną. Platformy posługujące się modelem Saas posiadają gotowy pakiet narzędzi, gdzie to Ty będziesz wybierał jakich będziesz używał. Skoro możesz mieć większość funkcji w pakiecie - do dlaczego miałbyś z tego nie skorzystać? Dopasowując swój sklep pod swoje


Wadą takiego modelu może być dla właścicieli sklepów internetowych jednorazowe opłacenie sklepu w postaci abonamentu w opłacie rocznej. Jedna wpłata wymaga większego nakładu finansowego, który jak się później okazuje, uiszczany co miesiąc mógłby sie w efekcie okazać uciążliwy.