Support RedCart - Baza Wiedzy

Baza wiedzy

Wygląd sklepu a konwersja

Kategoria: Wygląd i grafika

Nie każdy początkujący sprzedawca internetowy zdaje sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie w sklepie odgrywa wygląd jego witryny oraz rozmieszczenie poszczególnych elementow. Ładna szata graficzna nie jest ani fanaberią, ani elementem czysto estetycznym - ma ona bardzo konkretne przełożenie na wykorzystanie ruchu w sklepie, a przez to na konwersję. Nakłady i praca związane z promocją w sieci i pozyskiwaniem ruchu na niewiele się zdadzą, jeśli nie potrafimy przykuć uwagi klienta i skutecznie zachęcić go do zakupu w naszym sklepie. Pamiętajmy przy tym, że klient w naszym sklepie kupuje oczami i atrakcyjny wygląd oraz odpowiednie rozmieszczenie poszczególnuych elementów to w sieci najwqażniejsza broń w walce o uwagę klienta. 

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z możliwościami nowych masek graficznych v4.


Duży ruch i mała sprzedaż? Zmień odwiedzających w kupujących. 

Zniecierpliwony klient, który przegląda w sieci dziesiątki podobnych do siebie stron, nie zatrzyma się na dłużej w naszym sklepie, jeśli skutecznie nie przyciągniemy jego uwagi i nie wyróżnimy się na tle konkurencji. Takim pojęciem, schematem, które bardzo dobrze obrazuje, co dzieje się z odwiedzającymi w sklepie internetowym jest lejek sprzedażowy, zwany także czasamem tunelem konwersji. Przykładowo, dziennie na stronę naszego sklepu trafia ok 500 potencjalnych klientów, jednak w miarę przechodzenia przez poszczególne podstrony, dotarcia do koszyka zakupowego i ostatecznego dokonania transakcji, liczba użytkowników topnieje, z czego w kupujących zmienia się tylko określony procent odwiedzających. Obliczona w ten sposób konwersja oscyluje zazwyczaj w granicach kilku procent i nigdy nie osiąga poziomu 100%, jednak rozmaite badania, które przeprowadzają zwłaszcza duże sklepy interemtowe pokazują, że można ją znacznie poprawić zmieniając np. jeden prosty element na karcie produktu. 

Pamiętać należy także o tym, że klienci bardzo rzadko dokonują zakupów już po pierwszej wizycie w sklepie, ale jeśli oferta wyda im sie interesująca, chętnie do niej wracają. Na podstwie najnowszego badania rynku e-commerce przeprowadzonego przez Gemius (kwiecień 2015) wynika, że jednym z ważniejszych czynników skłaniających do ponownego zakupu w danym sklepie internetowym jest przejrzysta i funkcjonalna strona, co deklaruje 25% badanych. 


Przejrzystość, czystość, spójność

Popularne case study obrazujące testy konwersji poszczególnych wersji witryn obrazują, że najlepsze rozwiązania, to proste rozwiązania - prowadzące odwiedzających stronę prosto do wykonania określonej czynności oraz brak elementów niepotrzebnie rozpraszających uwagę. Wszystkie elementy sklepu powinny sprawiać, że klient z łatwością znajdzie ten produkt, na którym mu zależy po czym płynnie przejdzie do koszyka zakupowego. Trendy w grafice sklepów zmieniają się szybko, jednak złotymi zasadami, które sprawdzą się zawsze jest przejrzystość i prostota, image dopasowane do branży, umiar w środkach stylistycznych pozwalający na uzyskanie estetycznego wyglądu oraz oszczędność w umieszczaniu dodatkowych elementów, które mogą odwrócić uwagę od produktow. Z pewnością decydującą rolę odgrywają wysokiej jakości zdjęcia produktowe, na których nie warto oszczędzać. Dobrze jest także, aby zamieścić zdjęcia ukazujące detale, które mogą być istotne dla klienta. Jak pokazują badania rynku, zdjęcia przedstawiające ludzi używających produktu mają dużą siłę sprzedażową, bez wględu na branżę. 

Badania pokazuja, że zarówno elementy rozpraszające uwagę, jak i zbyt wiele opcji do wyboru wpływa negatywnie na konwersję. Zbyt wiele opcji do wyboru rozprasza uwagę i sprawia, że się klient się męczy. Dlatego na stronie głównej warto umieścić duży baner ze zdjęciem wysokiej jakości przedstawiającym jeden z najlepszych produktów, który przykuje uwagę, zamiast chwalić się wszystkim co można znaleźć w sklepie. Dla ponad 70% e-konsumentów atrakcyjny produkt na stronie głównej jest jednym z elementów, które skłaniają do zakupu w danym sklepie internetowym. 


Po pierwsze uży­tecz­ność i funk­cjo­nal­ność. Odpowiednie elementy na stronie sklepu. 

Sklep internetowy powinien przede wszystmkim umożliwić klientowi jak najszybszą i jak najprostszą stodę od znalezenienia produktu do koszyka zakupowego. Nigdy nie powinno być tak, że klient ma trudności ze znalecieniem ważnych i interesujacych informacji - to te informacje powinnny "podążać za nim" podczas odwiedzania kolejnych stron sklepu. Temu celowi powinny być podporządkowane także wszystkie graficzne elementy sklepu. Dla klientów waże sa przede wszystkim duże i dobrej jakości zdjecia produktów a także dobrze widoczne elementy związane z kosztem wysyłki i płatnością. Listy z produktami powinny mieć przypisane możliwości filtrowania, co pozwala na szybkie znalezienie interesującego produktu a więc upraszcza wybór. 

Dowody nie kłamią. Interaktywny Instytut Badań Rynkowych przepytał polskich e-klientów, co najbardziej irytuje ich w wirtualnych sklepach. Wyniki powinny być wskazówką dla wszystkich, nie tylko poczatkujących e-sprzedawców, bowiem nie ma jednej prostej recepty na budowanie konwersji w sklepie internetowym. Najlepszą metodą są testy, opinie użytkowników oraz narzędzia pomiaru ruchu takie jak Google Analytics, dzięki którym możemy zbadać, ilu z odwiedzających porzuca nasz sklep już w pierwszym kontakcie. 


Największe problemy podczas zakupów w internecie:

Brak lub niska jakość fotografii: 50%

Problem ze znalezieniem szczegółowych informacji o produkcie: 38%

Niedziałająca lub źle działająca wyszukiwarka: 23%

Brak informacji o bezpieczeństwie danych: 22%

Trudności z odnalezieniem kosztów przesyłki: 19%

Nietypowe rozwiązania w składaniu zamówienia i zakupu: 13%


Co wpływa na decyzję o zakupie w sklepie internetowym? 

Precyzyjne informacje o cenie i dostawie: 95,5 proc.

Budzący zaufanie wygląd strony: 76%

Interesujący produkt na stronie głównej: 70,8% 

Strona atrakcyjna graficznie: 66,7% 

Informacja o całkowitych kosztach zakupów: 59,1%

Skuteczna i funkcjonalna wyszukiwarka: 48,2%

Polityka prywatności: 45%

Recenzje produktów: 40,9 %

Obsługa online: czat, komunikator etc: 32,5% 


Czas na urządzenia mobilne i RWD 

Projektując stronę z pewnością warto postawić także na jej mobilną wersję RWD, tak, aby wszystkie elementy sklepu wyświetlały się prawidło na urządzeniach typu smartfon lub tablet. Urządzenia mobilne stanowią bardzo ważny i wciąż zyskujący na znaczeniu kanał sprzedaży internetowej. Dodatkowo, najnowsze algorytmy wyszukiwarki Google faworyzują strony mobile friendly, przez co one bardziej widoczne w wyszukiwarce. 

Jak więc wynika z badań zachowań konsumenckich, ogromne znaczenie w procesie zakupowym odgywają budzący zaufanie wygląd, strona atrakcyjna graficznie oraz przykuwający uwagę produkt na stronie głównej sklepu. Nie ma w tym nic dziwnego biorąc pod uwagę fakt, że klient dokonuje w naszym sklepie decyzji na podstawie wrażeń czysto wizualnych. Warto także zwócić uwagę na efekt budiowania wiarygodności sklepu - z deklaracji klientów wynika bowiem, że nowoczesny i estetyczny wygląd witryny zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa, przez co skłania do zakupów w danym sklepie internetowym. 

Masz dodatkowe pytania?
Zadzwoń 22 22 82 114

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta dostępne jest w godz. 9:00 - 17:00 (poniedziałek - piątek)