Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Logistyka sklepu internetowego - jaki model wybrać?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Otwierasz sklep online? Musisz się zatem zastanowić, jak będzie wyglądać obsługa logistyczna sklepu internetowego. Wpływ na tę decyzję będą mieć niewątpliwie twoje możliwości lokalowe, finansowe oraz technologiczne. Musisz jednak wiedzieć, że jeśli chodzi



Wybór modelu logistycznego


Wybór modelu logistycznego to jedna z pierwszych decyzji, jakie musisz podjąć, decydując się na prowadzenie sklepu internetowego. Jest to bardzo istotna kwestia, gdyż w dużej mierze od działań logistycznych zależy to, w jaki sposób będzie przebiegała realizacja zamówień w twoim sklepie online. Logistyka sklepów internetowych zwykle opiera się na:



  • posiadaniu własnych magazynów – to najbardziej oczywiste podejście. Najpierw zamawiasz towar u producenta bądź w hurtowni, po czym sprzedajesz to, co fizycznie posiadasz w magazynie. W takim przypadku jesteś w stanie wysłać towar błyskawicznie do klienta, co przełoży się na jego zadowolenie. Wcześniejszy zakup towarów wymaga jednak większych nakładów finansowych. Jest poza tym nieco ryzykowny – istnieje możliwość, że nie uda ci się go sprzedać w całości;

  • „pseudo-just-in-time” – ten model logistyczny polega na udostępnianiu w witrynie sklepu oferty dostawców. Towar zamawiasz w hurtowni lub u producenta dopiero wtedy, gdy klient złoży zamówienie. W takim przypadku nie będziesz musiał inwestować w nadwyżki towaru czy też utrzymanie magazynu. Niestety, są też minusy takiego modelu logistycznego. Musisz liczyć się z takimi problemami jak opóźnienia w dostawach czy chwilowy brak towaru u producenta;

  • obsłudze logistycznej sklepu internetowego w formie pełnego outsourcingu logistyki magazynowej (fulfilment) – taki model zakłada zlecenie logistyki zewnętrznej firmie. Te usługi, oprócz magazynowania towaru, obejmują przyjmowanie dostaw, pakowanie i wysyłkę towarów. Często również obsługę klienta związaną ze zwrotami czy reklamacjami;

  • dropshippingu – to rodzaj outsourcingu. W takim modelu oferuje się produkty dostępne w dropshippingowej hurtowni. Złożone zamówienie przekazujesz do hurtowni. Po jej stronie leży przygotowanie i wysłanie zamówienia. Hurtownia pobiera marżę od sprzedaży;

  • modelach hybrydowych – połączenie kilku modeli logistycznych, na przykład utrzymanie własnego magazynu i uzupełnienie oferty artykułami z dropshippingu.



Usługi logistyczne dla sklepów internetowych


Zatrudnienie zewnętrznej firmy do obsługi sklepu internetowego ma wiele korzyści. Najważniejszą jest niewątpliwie znaczna oszczędność czasu. Jakie usługi proponują zewnętrzne firmy zajmujące się obsługą logistyczną sklepów internetowych? Oto najpopularniejsze z nich:

  • wynajem powierzchni do magazynowania towarów – jeżeli chcesz poszerzać swój asortyment, potrzebujesz dodatkowej powierzchni. Obecnie nie musisz budować własnego magazynu (co generuje spore wydatki). Idealnym rozwiązaniem będzie najem magazynowej przestrzeni e-commerce. Firmy oferujące usługi logistyczne mają w ofercie składowanie towarów oraz czynności takie jak przygotowanie produktów do dystrybucji oraz transportu;

  • przyjmowanie dostaw artykułów dla sklepów online – obsługa logistyczna sklepu internetowego zapewni ci również dostęp do profesjonalnej kadry, sprzętów i oprogramowania. Fachowcy zajmą się też etykietowaniem artykułów, przepakowaniem ich, skompletowaniem oraz zapewnią bezpieczeństwo w czasie załadunku i transportu;

  • usługi transportowe oraz spedycyjne – specjaliści świadczący usługi logistyczne dla sklepów internetowych dołożą starań, aby usprawnić proces dostarczenia produktów. Zazwyczaj dają oni swym klientom możliwość wyboru miejsca odbioru. Informują klientów o statusie przesyłek. Wykorzystują tak zwane systemy WMS (oprogramowanie magazynowe), które wyposażone są w specjalne moduły umożliwiające optymalne zarządzanie dostawami;

  • system zwrotów produktów – przystępny i nieskomplikowany system zwrotów to dziś konieczność. Dzięki nim zyskasz świetne opinie klientów oraz zbudujesz strategię budowy biznesu w branży e-commerce.

Czym się kierować, wybierając usługi logistyczne dla sklepów internetowych?


Wszystkie wymienione wyżej elementy usług są ściśle ze sobą związane. Całościowa obsługa musi obejmować: magazynowanie, transport, a także dystrybucję produktów. Należy upewnić się, czy firma wykorzystuje nowoczesne technologie, które usprawnią realizację nawet najtrudniejszych zadań. Zapoznaj się z zakresem jej możliwości. Kompleksowa obsługa logistyczna sklepu internetowego zagwarantować powinna ci szereg dodatkowych korzyści.





Weź pod uwagę ofertę interesujących cię usług, takich jak sposób transportu, sposób kompletowania towarów, ich wydawanie oraz dystrybucję. Postaw na taki model rozliczeniowy, który będzie zgodny z twoim biznesem.


Jeżeli działasz w branży e-commerce od niedawna, korzystny będzie model rozliczeniowy, w którym zapłacisz jedynie za operacje zrealizowane. Jeśli jednak dużo sprzedajesz, korzystniejszy dla ciebie będzie na pewno stały abonament. Sprawdź jakie doświadczenie posiada firma oferująca usługi logistyczne, z którą zamierzasz rozpocząć współpracę. Kompleksowa obsługa logistyczna to wygoda przedsiębiorcy, a także większe zadowolenie jego klientów.



Jak powinna wyglądać profesjonalna logistyka sklepów internetowych?


Do cech dobrej obsługi logistycznej zaliczają się:

  • właściwe składowanie produktów uwzględniające ich rodzaj;
  • dobre zlokalizowanie magazynu ułatwiające prędkie dostarczenie artykułów klientom;
  • kooperacja z kilkoma firmami kurierskimi;
  • sprawne prowadzenie ewidencji magazynowej;
  • automatyzacja poszczególnych procesów;
  • odpowiednie konfekcjonowanie;
  • szereg usług dodatkowych, takich jak opcja obsługi reklamacji, zwrotów.


Jako profesjonalny sprzedawca musisz wiedzieć, że nie zawsze samodzielne zarządzanie logistyką sklepu jest korzystne. Wymaga to bardzo dużo pracy, czasu i pieniędzy. Niejednokrotnie nawet najwyższy abonament w firmie świadczącej usługi logistyczne dla sklepów internetowych jest bardziej opłacalny niż zatrudnianie szeregu specjalistów przy zwiększonych obrotach twojej sprzedaży.



Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce