Strona główna Blog Marketing i promocja

5 porad, dzięki którym zmniejszysz wskaźnik przerwanych zakupów

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Potencjalny klient odwiedza Twój sklep, znajduje odpowiedni produkt i zaraz potem opuszcza stronę. Każdy sprzedawca internetowy doświadczył tego zjawiska. Na szczęście jest wiele możliwości, dzięki którym można ograniczyć wskaźnik przerwanych zakupów.

Zapisz się na bezpłatne
lekcje o e-commerce.

Zdobywaj wiedzę i inspirację potrzebne do budowania
dochodowego sklepu internetowego.

Podając e-mail akceptujesz politykę prywatności

Poznaj 5 naszych porad, które zwiększą szansę na sprzedaż i zatrzymają klientów dłużej w Twoim sklepie.

1. Uprość formularz zamówienia

Nikt nie lubi wypełniania formularzy, dlatego powinieneś zwrócić uwagę na to, by proces składania zamówienia w Twoim sklepie przebiegał jak najsprawniej. W miarę możliwości skróć formularz, aby zawierał tylko jedną, maksymalnie dwie podstrony. Dzięki temu unikniesz efektu zniechęcenia formalnościami, które kojarzą się z nieprzyjemnymi sytuacjami biurowymi. Jednocześnie zmniejszysz szansę, iż jedna z podstron się nie wczyta (lub będzie wczytywała się zbyt długo), co także może zniechęcać potencjalnych Klientów.

Z rejestracją lub bez

Swoim klientom powinieneś także umożliwić wybranie, czy chcą się rejestrować w Twoim sklepie, czy nie. Dzięki temu poczują się swobodnie, a jeśli będą chcieli założyć konto, umożliwiaj automatyczne importowanie ich danych do formularza zamówienia. Dzięki temu jeszcze bardziej usprawnisz cały proces zamówienia.

2. Zadbaj o przejrzystość

Brak przejrzystości na stronie internetowej jest jednym z najczęstszych powodów rezygnacji z zakupów. Może on wynikać zarówno z nieodpowiedniego ustawienia samej witryny, jak i ukrywania niektórych składowych końcowej sumy, tak, aby pojawiły się dopiero na ostatniej podstronie. Takie działanie jednak sprawia, że Klient często czuje się oszukany, lub po prostu poruszanie się po stronie jest dla niego niewygodne, co kończy się rezygnacją z zakupu. Sprawdź, czy nie popełniasz jednego z tych błędów.

Zmień stronę na responsywną

Jednym z największych problemów dla Klientów jest konieczność wielokrotnego przesuwania, przybliżania i pomniejszania strony, kiedy korzystają z niej na małym ekranie smartfona lub tabletu. Coraz częstsze wykorzystywanie urządzeń mobilnych przez konsumentów powinno skłonić Cię do zmiany układu witryny, jeśli jeszcze tego nie uczyniłeś.

Korzystając ze strony responsywnej, automatycznie dostosujesz jej wygląd do każdego ekranu. Dzięki temu Klienci, nawet oglądając ją na niewielkim ekranie, będą mogli w pełni cieszyć się jej wyglądem. W efekcie chętniej dokonają zakupu, gdyż będą mogli tego dokonać w dowolnym momencie i z wybranego przez siebie miejsca.

Nie ukrywaj kosztów dostawy!

W przypadku dużych sklepów online dostawa jest często bezpłatna, niezależnie od wartości towaru, co przyzwyczaiło wielu Klientów, że nie muszą ponosić kosztu wysyłki. Sprzedawcy o mniejszych obrotach nie mogą jednak pozwolić sobie na takie rozwiązanie, dlatego koszty dostawy ponosi Klient.

Jeśli Twój sklep nie zapewnia wysyłki gratis, upewnij się, iż uprzedzasz o tym kupujących już na wczesnym etapie dokonywania zakupów. Dzięki temu nie będą oni zaskoczeni nieoczekiwanie zwiększoną kwotą i świadomie przejdą przez cały proces zakupu.

Według badania instytutu eDigitalResearch potencjalnych Klientów najbardziej odstraszają nieoczekiwanie pojawiające się w rozliczeniu opłaty, które mogą dotyczyć np. kosztów wysyłki, podatków lub innych ukrytych płatności. Wskazanie kosztów dostawy dopiero podczas finalizacji zakupu sprawia, że wielu kupujących czuje się oszukanych i rozczarowanych, przez co tracą zaufanie do sklepu i rezygnują z zakupu.

3. Kup teraz, zapłać później

Klienci dokonują zakupów w różnych sytuacjach, nie zawsze w zaciszu swojego domu. Wielu z nich ma także swoje ulubione sposoby zapłaty, z których nie chce zrezygnować na rzecz innych. Dlatego zaproponuj im różne metody płatności, np. przelewem lub na podstawie faktury. Pozwól także, aby Klient sam zdecydował, czy płatność będzie natychmiastowa, czy w późniejszym czasie. Może akurat jest w podróży, chce dokonać zamówienia, ale rozliczy się z Tobą dopiero po powrocie do domu?

Funkcja “Zapłać później” jest coraz popularniejsza wśród Klientów, zwłaszcza korzystających z urządzeń mobilnych. Taki sposób płatności zachęca ich do spontanicznego zakupu bardziej, niż żmudne wpisywanie danych z karty kredytowej na małym ekranie telefonu komórkowego. Daje im również pewnego rodzaju elastyczność, która sprawia, że chętniej korzystają z usług sklepu, płacąc w najbardziej dogodny dla nich sposób.

4. Zaufanie daje efekty

Potencjalni nabywcy mogą mieć podczas zakupów różne wątpliwości, zwłaszcza, jeśli sklep jest mniej znany lub składają w nim pierwsze zamówienie. Wiele osób nie chce powierzać swoich pieniędzy osobom i firmom, do których nie mają zaufania. Dlatego zadbaj o to, by każdy kupujący mógł poczuć się bezpiecznie.

Widoczny kontakt

Potencjalny Klient poczuje się bezpieczniej, mogąc skontaktować się z działem obsługi klienta podczas finalizacji zakupu. To utwierdzi go w przekonaniu, że ma do czynienia z poważnym dostawcą, który w razie problemów lub pytań udzieli odpowiedniego wsparcia. Dlatego umieść numer telefonu lub opcję czatu na żywo w widocznym miejscu na stronie, szczególnie na ostatnim etapie składania zamówienia. 

Opinie

Równie skuteczne w budowaniu zaufania są opinie o produkcie i sklepie. Obiektywne oceny innych Klientów potwierdzą wybór nowego użytkownika oraz wiarygodność sklepu jeszcze przed złożeniem zamówienia. Jeśli dziesiątki lub setki osób są zadowolone z zakupów i pozytywnie oceniły sklep, ewentualne wątpliwości zostaną skutecznie rozwiane i Klient będzie przekonany o tym, że korzysta z niezawodnej oferty. Dlatego każdego nabywcę powinieneś zachęcić do pozostawienia komentarza lub oceny na niezależnej stronie.

Jeśli dodatkowo zaoferujesz usługę ochrony kupującego, Klient nabierze stuprocentowej pewności, że zamówienie nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Zwłaszcza doświadczeni Klienci zwracają podczas zakupów uwagę na znaki jakości i gwarancje od sprawdzonych firm.

5. Zachęć klienta do powrotu na stronę koszyka

Klienci mogą przerwać składanie zamówienia, jeśli coś ich rozproszy, np. płacz dziecka lub gotująca się w czajniku woda. Możesz jednak przypomnieć Klientowi, że wybrany produkt ostatecznie nie został kupiony, co może zachęcić ich do powrotu do strony zamówienia.

Klient zarejestrowany

Z Klientami, którzy są już zarejestrowani w Twoim sklepem internetowym, możesz skontaktować się za pośrednictwem poczty elektronicznej, informując, że zawartość ich koszyka jest nadal dostępna. Należy jednak pamiętać o tym, aby Klienci potwierdzili (poprzez opcję double opt-in) pozwolenie na nawiązanie kontaktu.

W przypadku osób niezarejestrowanych

Możesz aktywować reklamy AdWords lub reklamy na stronach Facebooka. Dzięki temu Klient, surfując po Internecie, zobaczy dokładnie te produkty, które ma już w koszyku w Twoim sklepie. Dzięki temu może szybko powrócić do niedokończonego wcześniej zakupu.

Pamiętaj przy tym, iż koszt zachęcenia już zainteresowanego użytkownika do powrotu do sklepu jest często mniejszy, niż próba pozyskania nowego Klienta. Ten rodzaj reklamy określany jest jako retargeting i może wygenerować nieoczekiwany wzrost obrotów. Dlatego skorzystaj z tej opcji przypominania o zakupie.

Skorzystaj z całego pakietu rozwiązań!

Jak widzisz, istnieje kilka sposobów na to, by zwiększyć szansę na dokonanie transakcji. Dlatego nie wahaj się przed zastosowaniem wszystkich tych metod w swoim sklepie internetowym. Dzięki jego lepszej optymalizacji, budowaniu zaufania, dostępności czy przypomnieniom, możesz znacząco zwiększyć swoją sprzedaż.

Zastosowałeś już może jedną lub kilka z tych metod? Jeśli tak, podziel się z nami informacjami, jakie przyniosła efekty.

 

Powyższe wskazówki przygotowali dla nas eksperci Trusted Shops.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobach zapobiegania porzuceniom koszyka i zwiększania sprzedaży online, pobierz bezpłatny poradnik przygotowany przez naszego partnera, Trusted Shops.

 

zakupy online sklep internetowy

Przetestuj sklep internetowy RedCart

14 dni za darmo, w każdej chwili możesz zrezygnować.

Podając e-mail akceptujesz regulamin i politykę prywatności
Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja