OFERTA SPECJALNA! Sklep internetowy + baza produktów i automatyzacje w rewelacyjnie niskiej cenie. Umów się na rozmowę i poznaj szczegóły
Strona główna Blog Marketing i promocja

Współczynnik odrzuceń - co to jest, na co wpływa, jak obniżyć?

Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja

Wskaźnik odrzuceń to parametr wynikający z analizy zachowania użytkowników na twojej stronie. Jego wzrost oznacza często źle działająca witrynę. W poniższym artykule przedstawimy przyczyny wysokiego wskaźnika odrzuceń oraz sposoby na jego obniżenia.



Współczynnik odrzuceń – co to jest?


Podczas budowy strony twoim założeniem powinno być, że będzie ona często odwiedzana, a użytkownicy będą na niej wykonywać pożądane akcje. Jest to sytuacja idealna, jednak nie zawsze wszystko będzie szło po twojej myśli. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz zauważyć np. że nie masz wystarczającej liczby klientów. Zaczynasz więc szukać przyczyn i tu na pomoc przychodzą ci narzędzia do badania analizy ruchu na stronie dostarczone od Google Analytics.




Według danych masz dużo odwiedzających, ale pojawia się kolejny parametr „bounce rate”, czyli współczynnik odrzuceń. Wskazuje on, ile osób wchodzących na twoją stronę, praktycznie od razu ją zamknęło, czyli innymi słowy, porzuciło. Trzeba tu jednak doprecyzować, że jeśli została dokonana jakaś akcja, np. użytkownik ściągnął plik, to nie jest to już klasyfikowane jako porzucenie strony, choć cała aktywność zajęła mu kilkanaście sekund.



Obliczanie wskaźnika odrzuceń przez Google Analytics


To narzędzie do analizy czynników na twojej stronie postrzega jej porzucenie, jako otworzenie tylko raz na krótko, brak wejścia na podstronę i interakcji z całością. Sesja, podczas której Google Analytic zbiera te dane, trwa 30 minut i wpływ mają na to pliki cookies przeglądarki.



Analiza danych przy współczynniku odrzuceń


Ten parametr jest brany pod uwagę podczas kampanii Google Ads oraz podczas optymalizacji strony pod kątem SEO. Nie możesz wyciągnąć wniosków na temat swojej witryny tylko na podstawie odrzuceń, ale jest istotny wśród innych czynników towarzyszących. W sytuacji, gdy twoja strona jest pojedyncza, czyli istnieje jako tzw. one page, wskaźniki porzuceń nie będą miarodajne. Podobnie się stanie, jeśli kod Google Analytics nie zostanie poprawnie zaimplementowany, bo wtedy nie będzie śledził autentycznego ruchu na twojej witrynie.



Ile powinien wynosić współczynnik odrzuceń?


Twoja strona może być odnajdywana przez przypadek z ruchu organicznego lub mogą być też inne przyczyny, dla których część użytkowników zamknie stronę chwilę po jej otworzeniu. Nie możesz się więc łudzić, że można utrzymać minimalne lub zerowe wyniki. Oczywiście twoim celem jest utrzymanie jak najniższego wskaźnika odrzuceń, ale według specyficznych norm. Wpływ na to ile w twojej branży może wynieść ten współczynnik, ma nie tylko jej rodzaj, ale również charakter odbiorców, twoje oczekiwania względem podejmowanych akcji przez klientów oraz tego, jak w ogóle twoja strona jest zbudowana.


Zamiast popadać w entuzjazm czy rozpacz po sprawdzeniu wskaźnika „bounce rate”, znajdź sobie punkt odniesienia w postaci porównania swoich wyników do ogólnych statystyk współczynnika odrzuceń dla twojej branży. To da ci pojęcie, czy twoje wyniki są wysokie, niskie czy trzymasz się średniej.



Wysoki wskaźnik odrzuceń – przyczyny


Powodów, dla których osiągasz złe statystyki może być wiele. Być może sam się domyślasz, co powoduje, że twoja strona nie zachęca do pozostania na niej dłużej i do dalszego sprawdzenia oferty czy podstron. Intuicja może ci powiedzieć słusznie, że odwiedzający mają negatywne odczucia po wejściu na stronę, więc nie mają powodu na niej zostać. Do tego odnosi się tzw. UX strony, czyli doświadczenia użytkowników. Wśród najbardziej zniechęcających aspektów powodujących wzrost współczynnika odrzuceń można wymienić:



  • za długie ładowanie się strony,
  • nieresponsywność,
  • zła nawigacja na stronie,
  • nieczytelność strony,
  • niskiej jakości treści strony.




Zjawisko pogo sticking jest niepożądane, bo oznacza skakanie użytkownika po wynikach, co dla Google jest informacją zwrotną, że twoja strona nie dostarcza użytkownikowi informacji, więc nie warto jej wysoko pozycjonować.





One page a statystyki odrzuceń


Często zdarza się, że firma ma witrynę tylko z jedną stroną, traktując ją po prostu jako wizytówkę. Jeśli należysz do tych osób, to jest to błąd. Przez brak podstron tracisz nie tylko szansę na pozycjonowanie – możesz być wówczas pewny, że współczynnik odrzuceń twojej strony będzie maksymalny.



Współczynnik odrzuceń a współczynnik wyjść


Musisz odróżnić te dwa parametry, bo wyjście ze strony to co innego niż odrzucenia. Gdy użytkownik opuszcza stronę, to współczynnik wyjść to rejestruje i sumuje dla jak wielu osób, ta strona była ostatnią w wynikach wyszukiwań. Podobnie jest ze wskaźnikiem odrzucenia, bo też będzie wskazywało na ostatnią stronę, ale w innym kontekście, choć oba parametry są powiązane ze sobą.



Jak badać współczynnik odrzuceń?


Ten parametr badany w izolacji nie daje możliwości wyciągnięcia istotnych wniosków statycznych. Aby badanie współczynnika odrzuceń miało sens musi być on wzięty pod uwagę wraz ze współczynnikiem wyjść. Następnie te dane porównuje się z wynikami twoich konkretnych podstron, np. koszyka w sklepie internetowym. Jeśli oba te parametry są wysokie, można przypuszczać, że przyczyna leży w jakości strony.


Prawdopodobnie nie ma tam tego, co byłoby atrakcyjne i wartościowe dla użytkowników. To daje motywację do poprawy strony, a jeśli konkretna podstrona nie jest dla ciebie istotna, ale pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwań, przez co trafiają na nią przypadkowo ludzie z ruchu organicznego, może warto zastanowić się nad przekierowaniem ich tam, gdzie podejmą pożądaną akcję.



Jak zmniejszyć wskaźnik odrzuceń?


Samo zmniejszenie wskaźnika porzuceń strony nie niesie wartości, bo twoim celem jest wzrost interakcji użytkowników i ich zamówień, a nie poprawa statystyk. Skup się więc tylko na tej stronie, która ma dla ciebie znaczenie biznesowe, np. strona ofertowa i oczywiście wszystkie etapy zamówień. Popraw jej wygląd, sprawdź czy szybko się ładuje oraz, czy użytkownik jest dobrze poinformowany, co ma robić na stronie, tzn. czy jest wystarczająca ilość widocznych CTA. Jeśli nie wiesz, co powoduje wysoki wskaźnik odrzuceń dla twojej strony, zawsze możesz zamówić jej audyt.



Autor: RedCart Kategoria: Marketing i promocja
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Marketing i promocja