Strona główna Blog Pierwsze kroki w e-commerce

Dlaczego sprzedaż internetowa to przyszłość handlu i jak z tego skorzystać?

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce

Sprzedaż internetowa jest dla wielu osób źródłem dochodu, a firmy coraz częściej przenoszą swoje sklepy do sieci. Ty też możesz to zrobić, zobacz jak.

Sprzedaż internetowa – najnowsze trendy


Coraz więcej transakcji handlowych odbywa się w sieci, a lockdown tylko pogłębił ten trend. Sprzedają wszyscy: młodsi, starsi, nawet niepełnoletni z racji tego, że mogą już posiadać własne konta bankowe. Przedmiotem sprzedaży stają się niepotrzebne przedmioty z domu, rękodzieło, kolekcje lub wyspecjalizowane serie produktów.


Obserwując ruch na popularnych witrynach sprzedażowych, ma się wrażenie, że w sieci można kupić wszystko i każda oferta znajdzie swojego nabywcę wcześniej czy później. Dla niektórych osób stało się to sposobem na życie oraz głównym źródłem dochodu i to wszystko z poziomu własnego komputera. Nie widać końca ekspansji handlu on-line, bo wiele osób po prostu woli już kupować przez Internet, niż biegać po sklepach i narażać się na tłumy.


Ponadto łatwiej się wyszukuje potrzebny towar po słowach kluczowych i można porównywać ceny oferowane na różnych platformach jednocześnie. To sprawia, że sprzedaż internetowa jest szybsza niż stacjonarna.



Sprzedaż internetowa – czy warto ją prowadzić równolegle do stacjonarnej?


Wielu właścicieli sklepów stacjonarnych stanęło przed pytaniem, jak radzić sobie z sytuacją, gdy trzeba zamykać sklepy dla klientów lub znacznie obniżyć ich liczbę w środku. Właśnie wtedy stało się zupełnie jasne, że w większości przypadków warto prowadzić w sieci witrynę sprzedażową, choćby na Allegro, bo jest to pomocne, gdy z jakiegoś powodu handel bezpośredni jest utrudniony.


Oczywiście wielu przedsiębiorców dawno odkryło ten sposób. Dzięki temu transakcje odbywają się przez 24h na dobę, bez udziału ekspedienta. Niektórzy mogli w ogóle zrezygnować w końcu z płacenia drogich rachunków za wynajmowany lokal i pozostać tylko ze swoją ofertą on-line, redukując koszty.


Również model dropshipping ma w tym swój udział, ponieważ w tym przypadku sprzedaż internetowa to tak naprawdę pośredniczenie między kupującym a magazynem, który dostarczy towar. Narzędziem do tego jest specjalnie zintegrowany sklep, przez który klient nabywa interesujące go towary.



Sprzedaż internetowa – czym warto handlować?


Jeśli widzisz się w tym modelu biznesowym, ale wciąż zastanawiasz się, co konkretnie może stać się dla ciebie opłacalnym towarem, musisz poszukać niszy. Nie jest to już takie łatwe jak kiedyś, gdyż większość jest obsadzona i musiałbyś się przebić czymś charakterystycznym ponad innych kupujących.


Chodzi o to, by kategoria, którą wybierzesz, nie była zbyt oblegana, ponieważ możesz się nie przebić ze swoją ofertą. Z drugiej strony, jeśli będziesz miał towar zbyt unikatowy, możesz na niego nie znaleźć nabywcy. Patrz też na te rzeczy, które mają wysokie marże.


Wciąż warto mimo dużej konkurencji postawić na sprzedaż w Internecie kosmetyków, biżuterii, ubrań i butów, a także gier, zabawek oraz książek. Dobrze ma się też oferta zdrowej żywności i suplementów diety. Nie zapominaj również o kategorii usług. Może chcesz zaproponować naukę języka on-line albo konsultację z zakresu wizażu? Internet dostarczy ci klientów, jeśli zainwestujesz czas w reklamę i budowanie swojej marki.



Sprzedaż internetowa – nie inwestuj czasu w drobnicę


Nie warto inwestować swojej energii w sprzedaż w Internecie z niską marżą, bo prócz kosztów samego towaru, musisz pamiętać, że wysyłka towaru też zajmie twój czas. Jeśli zysk na tym wyniesie parę złotych, nie ma sensu angażować się w taki biznes.


Inaczej ma się sprawa, jeśli sprzedajesz małe rzeczy, ale w dużych ilościach. Wtedy twój trud bardziej się opłaci, ale w dalszym ciągu musisz mieć na uwadze kwestie logistyczne. Ten aspekt ma wpływ na opłacalność całego przedsięwzięcia.



Sprzedaż internetowa – wybierz branżę pasująca do ciebie


Często jest tak, że czyjaś przygodą z handlem online zaczyna się od jego pasji lub charakterystycznych umiejętności. Jeśli czujesz się obeznany w modzie, to sprzedaż internetowa garderoby przyjdzie ci naturalnie. A może niedawno powiększyła ci się rodzina i jesteś na bieżąco w tematyce dzieci? Branża parentingowa jest pojemna.


W sieci mnóstwo jest rękodzielników od szydełkujących, po produkujących designerskie meble. Jeśli ty jesteś osobą, która potrafi stworzyć swój produkt samodzienie, to prawdopodobnie dzięki internetowi najłatwiej znajdziesz na niego rynek zbytu. Wiele osób swoje hobby zamienia na biznes. Stąd często powstają specjalistyczne sklepy zoologiczne on-line oraz te z azjatyckimi kosmetykami. Aby dobrze zareklamować swój towar i przekonać do oferty potencjalnego klienta, trzeba go dobrze poznać. Kto zrobi to lepiej, niż osoba, która sama jest do tego nastawiona pozytywnie i zna produkty od podszewki.



Sprzedaż internetowa – jak zacząć?


Zaczynając biznes w sieci, musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcesz sobie w ten sposób dorobić, czy zaczynasz pełnowymiarową pracę. Od tego będą zależały nakłady oraz forma handlu, jaką przyjmiesz. Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz sprzedawać jako firma. Wiąże się to z rejestracją działalności oraz kosztami, ale zysk jaki osiągniesz, może być wart zachodu.


Ponadto, jeśli twoja sprzedaż internetowa nabierze tempa, będziesz musiał prawdopodobnie prowadzić ewidencję przychodów. Nie musisz też od razu wypływać na głębokie wody. Jeśli stawiasz pierwsze kroki, możesz zacząć wystawiać swoje produkty na popularnych platformach sprzedażowych, dobrze je opisać i sfotografować oraz sprawdzić popyt. Na tej podstawie dowiesz się, czy chcesz pójść dalej.



Sprzedaż w Internecie poprzez platformy


Są przedsiębiorcy, którzy od lat korzystają np. z Allegro i zebrali tysiące pozytywnych komentarzy, co uwiarygadnia ich w oczach klientów. Przyjmują wciąż zamówienia i nie mają powodu, by zmieniać formę sprzedaży. Ty też możesz w ten sposób rozwijać swój biznes.


Jeśli jesteś artystą i masz do zaoferowania coś unikalnego, możesz spróbować na stronie Pakamery lub Etsy. Tam wśród innych twórców zyskasz dużą oglądalność i jeśli twoja oferta jest interesująca, znajdziesz nabywców. Defektem jest marża, którą musisz płacić platformie za pośrednictwo, ale możesz założyć, że tylko na początek korzystasz z ich pomocy. W momencie, kiedy zwiększysz wpływy ze sprzedaży, założysz autorską stronę, na którą przekierujesz ruch, korzystając np. z social mediów.



Sprzedaż internetowa – czy warto założyć własny sklep w sieci?


Nie jest tak, że rozpoczynając handel w sieci, musisz od razu stworzyć własny sklep on-line. Może być to kiepski pomysł w sytuacji, gdy nie wiesz jeszcze, jak biznes będzie się rozwijał. Z drugiej strony nakład finansowy nie jest duży, jeśli chodzi o własną witrynę, bo oferty zamykają się w kilku tysiącach złotych. Jest to jednak opcja dla osób z konkretnym biznesplanem i pełną ofertą produktową. Własna platforma będzie niezbędna w przypadku, gdy będziesz korzystał z modelu dropshippingu.


Możesz też wykupić domenę i założyć sklep, równolegle oferując towar na Allegro czy innych platformach. Zaletą tego rozwiązania jest to, że zyskujesz bardziej profesjonalny wizerunek. Możesz wpływać na ruch poprzez publikowanie na stronie swojego sklepu odpowiednich fraz, wyszukiwanych przez klientów. Możesz też zainwestować we własną kampanię marketingową na Google Adwords i w ten sposób pozyskać klientów. Sprzedaż w Internecie poprzez swój sklep ma wiele zalet i nigdy jeszcze nie było to tak proste, ponieważ obecnie sklep można postawić nie mając wiedzy programistycznej na gotowym oprogramowaniu jak np. RedCart.

W jakim stopniu sprzedaż internetowa podlega fiskusowi?


Zaczynając sprzedaż w sieci, to jaką formę prawną jej nadasz, zależy od ilości transakcji. Nikt nie wymaga, by rozliczać się z tego, że sprzeda się parę używanych ubrań na OLX, czy Vinted, ale gdy sprzedaż internetowa wchodzi na wyższy poziom, sytuacja się zmienia. Oczywiście, że są ludzie handlujący w sieci ciągle w szarej strefie, ale jeśli podchodzi się profesjonalnie do biznesu, robi się to legalnie. Możesz prowadzić działalność nierejestrowaną, ale twój dochód nie może przekroczyć kwoty 1505 zł brutto w 2022 roku.


W praktyce trudno to osiągnąć, gdyż wtedy musiałbyś sam się ograniczać w przychodach. Możesz otworzyć firmę i wówczas będziesz rozliczał się ze sprzedaży w sieci tak, jakby odbywała się stacjonarnie, w zależności od stawek VAT dla twojego towaru. Jeśli wypłyniesz na szerokie wody, dzięki prowadzeniu firmy będziesz miał możliwość wystawiania faktur i twój prestiż jako legalnego sprzedawcy też się podniesie.



Na koniec


Nie da się ukryć, że światowe trendy zmierzają do jeszcze większego przeniesienia handlu w świat wirtualny. Wiele osób już zaczęło prowadzić swój sklep hybrydowo, gdyż wiedzą, że sprzedaż internetowa to świetny biznes i mają szerokie perspektywy rozwoju, bo wyróżnili się za swoją ofertą. Argumentem, byś i ty spróbował jest to, iż wkład na początek jest nieporównywalnie niższy, niż w przypadku otwierania sklepu stacjonarnego, więc ryzyko też jest proporcjonalnie mniejsze.



Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Pierwsze kroki w e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Pierwsze kroki w e-commerce