Strona główna Blog Rynek e-commerce

10 sposobów na rozwój e-sklepu w czasie inflacji

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Rynek e-commerce

W 2022 roku inflacja osiągnęła dwucyfrowy wzrost procentowy, który jest największy w Polsce od 1997 roku. Dla wielu przedsiębiorców oznacza to solidny przestój w ich biznesie, ponieważ popyt na ich produkty i usługi zaczął gwałtownie spadać.

Nie inaczej jest w e-commerce, dlatego w tym poradniku przedstawiamy 10 sposobów na ochronę swojego sklepu internetowego i jego rozwój w czasach galopującej już inflacji.

Spis treści:

Skąd bierze się inflacja?

Robimy zakupy w sklepach i wydajemy coraz więcej na to samo co zwykle kupowaliśmy. Tankujemy samochód, ale cena paliwa za litr przekracza dwukrotnie cenę, którą jeszcze widzieliśmy rok temu na stacjach paliw. Nasze zarobki stoją w miejscu, ale przecież jeszcze do niedawna mogliśmy pozwolić sobie na znacznie więcej. Mając zaoszczędzone środki, widzimy jak szybko tracą one na wartości i odczuwamy presję, aby zacząć szybko w coś inwestować.

Ok, widzimy, że rosną ceny i spada wartość pieniądza, ale skąd się to bierze?

Na inflację wpływa głównie zagregowany popyt konsumentów. W skrócie, chodzi o to, że jeśli obywatelom powodzi się lepiej i mają odpowiednie zasoby, to oczywiście chcą wydawać więcej, w efekcie czego ceny rosną. Drugim czynnikiem, który na to wpływa, jest podaż pieniądza w gospodarce - im jest ona większa, tym większe jest ryzyko inflacyjne. Przede wszystkim ogromny wpływ na inflację ma obecna sytuacja gospodarczo-polityczna w naszym kraju.

Jakie skutki inflacja ma na e-commerce?

Przez ostatnie 2 lata mieliśmy gwałtowny wzrost w branży e-commerce, głównie przez pandemię koronawirusa. W tym czasie zdecydowana większość polskich konsumentów kupowała przez internet (od środków higienicznych po sprzęt RTV, AGD, aż po materiały budowlane). Zaczęło przybywać nowych e-sklepów i faktycznie prognozy rynkowe dla tego sektora handlu były bardzo korzystne. Obecnie w dobie inflacji zachowania konsumencie zostały zmienione, a wpływ na to mają m.in rosnące ceny paliw, jak również trwający konflikt pomiędzy Rosją, a Ukrainą. Klienci oszczędzają z obawy o utratę dochodów i rosnące raty kredytów, a to sprawia, że zakupy online są odłożone w czasie lub całkowicie wykluczone z domowego budżetu.

Część konsumentów nadal poszukuje i będzie poszukiwać korzystniejszych ofert cenowych w internecie, ale kupowanie wszelkiego rodzaju dóbr nie jest już aż tak priorytetowe, jak to było przed inflacją. Spowolnienie w e-commerce widać już na całym świecie, więc mamy do czynienia ze zjawiskiem globalnym.

Czy sytuacja się poprawi? E-commerce jest bardzo rozwinięty, wygodny i po prostu jesteśmy do niego przyzwyczajeni. Porównując skutki wysokiej inflacji dla branży handlu internetowego, a handlu stacjonarnego możemy wywnioskować, że znacznie bardziej negatywne będą one dla handlu offline (zwłaszcza wśród dużych firm handlowych).

Jak przygotować się na inflację? 10 sposobów na rozwój e-sklepu.

Przede wszystkim musimy być przygotowani, że inflacja to zjawisko długotrwałe w swoich skutkach. Jeżeli sklep internetowy to twoja inwestycja, koniecznie sprawdź co zrobić, aby zabezpieczyć swój biznes przed kolejnym wzrostem inflacji. Pamiętaj, że na pierwszym etapie inflacji może wystąpić zjawisko tzw. przyspieszonej konsumpcji. Oznacza to, że faktycznie e-sklepy odnotowują wzrosty, ale jest to tylko chwilowy i złudny efekt budzący poczucie rozwoju biznesu i zwiększenia sprzedaży. Wynika on z faktu, że konsumenci widzący rosnące ceny produktów, chcą jak najszybciej dokonać odłożonych w czasie zakupów z obawy przed kolejną podwyżką. Po tym czasie rosnąca inflacja odciśnie piętno na każdym sprzedawcy i wymusi podniesienie cen produktów i usług.

Jak przygotować swój e-commerce i rozwinąć swój e-sklep w dobie inflacji? Przedstawiamy 10 przykładowych sposobów, które warto wykorzystać w celu ochrony przed inflacją i rozwinięcia swojego biznesu.

1. Fulfillment - w czasach rosnących cen za wynajem powierzchni magazynowych i kosztów pracy, może okazać się, że warto postawić na zewnętrzny magazyn. Już wielu dużych i mniejszych graczy e-commerce, odpuściło własne magazyny na rzecz fulfillmentu, przez co obsługa logistyczna zamówień została przeniesiona na podmiot zewnętrzny (w tym obsługa wysyłek i zwrotów). Jeżeli chcesz skorzystać z fulfillmentu postaw na sprawdzoną firmę - sprawdź ofertę LinkerCloud.

2. Wyróżnij swoją ofertę - pokaż klientom, że masz coś czego nie ma konkurencja. Może to być wysokiej jakości obsługa klienta, oryginalne produkty, ciekawe gratisy do zamówień lub darmowa dostawa powyżej jakiegoś zamówienia.

3. Social media - prowadzenie działalności w mediach społecznościowych przynosi wymierne korzyści dla biznesu e-commerce. Zacznij od płatnych reklam jeśli jeszcze tego nie robisz FB Ads, IG Ads, oraz postaraj się zaangażować swoją społeczność w content, który tam umieszczasz. Pomimo faktu, iż ludzie kupują mniej nie oznacza to, że mniej osób korzysta z internetu i social mediów. Zauważ potencjał drzemiący w Facebooku, Instagramie i Tik-toku! Ludzie szukają szybkich okazji, które pojawiają się z ograniczeniem czasowym.

4. Pozycjonowanie (SEO) - działania, które mają na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google. Możesz samodzielnie tworzyć treści pod SEO, lub zlecać je freelancerom, czy agencjom. Dobrze wypozycjonowana strona sklepu zwiększa twoje szanse na sprzedaż.

5. Działalność w offline - prowadząc biznes w sieci warto skorzystać z dodatkowych możliwości jego promowania. Możesz pomyśleć o promocji i rozwoju swojego biznesu w kanałach offline np. wykupienie audycji radiowej lub organizacja eventu. Są to działania zwiększające widoczność marki przedsiębiorców, które pomogą im przyciągnąć klientów.

6. Bezpieczeństwo kadrowe - inflacja w Polsce i natychmiastowe podniesienie cen produktów dotyczy nie tylko przedsiębiorców, lecz także pracowników. Warto więc wyjść przed szereg i zaproponować swoim pracownikom podwyżki. Dbałość o swoich pracowników i ich pensje pozwolą mieć stabilną sytuację kadrową w momencie nadejścia cięższych czasów dla firmy.

7. Okolicznościowe promocje - inflacja powoduje, że konsumenci monitorują wszystkie promocje i rabaty w ulubionych sklepach internetowych. Ostatni kwartał roku to doskonały czas na zaplanowanie kampanii promocyjnych Black Week, oraz świątecznych. Skorzystaj z najlepszych peaków sprzedażowych w e-commerce i zabezpiecz oszczędności przed inflacją!

8. Cross selling i upselling - są to techniki marketingowe, które wspierają sprzedaż w e-commerce. Cross - selling, czyli sprzedaż krzyżowa obejmuje proponowanie produktów komplementarnych klientowi. Up-selling to oferowanie klientowi produktu o lepszych parametrach i wyższej cenie, aby wygenerować wyższe przychody.

9. Google Ads - kampanie płatne w Google Ads mogą znacząco przyspieszyć rozwój twojego biznesu, ściągnąć większą liczbę klientów, oraz zwiększyć skutecznie sprzedaż. Jeżeli jeszcze nie korzystasz z płatnych reklam w Google, koniecznie zacznij. Możesz użyć sprawdzonych metod i wykorzystać agencję marketingową, która przygotuje tego typu kampanię.

10. Cross border - jest to internetowy handel transgraniczny, najprościej mówiąc oznacza wyjście ze swoim produktem zagranicę. Czy warto dziś zainwestować w cross-border? Okazuje się, że aby chronić kapitał i w momencie kiedy sklep internetowy ma już dość stabilną pozycję na rynku polskim, warto przekroczyć granicę. Dzięki temu zwiększamy potencjał na pozyskanie dodatkowych klientów, oraz zaproponowania wyższych cen w ramach obowiązującej waluty.

Chcesz rozpocząć walkę z inflacją od cross-bordingu? Zobacz pełen poradnik, jak zacząć.

E‑handel w dobie inflacji

Zastanawiasz się, czy sklep internetowy jest dobrą inwestycją w czasie szalejącej inflacji (ponad 10 proc)? Jeżeli już posiadasz swój własny biznes e-commerce, jego rozwój będzie na pewno konieczny w tych niepewnych czasach. Jeżeli dopiero zastanawiasz się nad otworzeniem sklepu internetowego, a masz trochę odłożonych środków - nie czekaj. Obecnie wiele osób ochrania swoje oszczędności inwestując w obce waluty, złoto i inne metale szlachetne. Inwestycja w biznes online może okazać się trafną i przyszłościową decyzją.

Przetestuj RedCart przez 14 dni zupełnie za darmo i stwórz swój własny sklep internetowy.

Autor: Natalia Podgórska Kategoria: Rynek e-commerce
Blog RedCart

Może Cię jeszcze zainteresować

Zobacz najpopularniejsze artykuły z kategori Rynek e-commerce